Studija Nastasje Pisarev o kamernim prostorima u prozi Crnjanskog
Izdavačka kuća „Mali Nemo“ iz Pančeva objavila je, u biblioteci „Mala akademija“, studiju „Kamerni prostori u prozi Miloša Crnjanskog“ dr Nastasje Pisarev.
U pitanju je doktorska disertacija odbranjena na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Novom Sadu ove teoretičarke književnosti i prozne spisateljice, koja je i veb urednica, književna kritičarka i novinarka našeg lista. Sa širokim književno-teorijskim i kulturološkim pristupom autorka se bavi poetikom kamernih prostora u prozi Crnjanskog. Po njenim rečima, veći naglasak je dala romanima i pripovetkama, ali nije isključila putopisni korpus dela, kao ni esejistiku i novinarske tekstove u kojima se pisac u većoj meri dotakao ove teme. Pod kamernim prostorima podrazumevala je zatvorene prostore u doslovnom smislu – kuću i okućnicu, sobe, dvorišta, zatvorena prevozna sredstva, prolazne prostore hotela i gostionica, zatvorene prostore kafana i institucija, čak i lične prostore grada, odnosno delove grada koji su obojeni intimnom poetikom svakodnevice izabranog pojedinca. Izdavač ukazuje da autorka na pristupačan način istražuje značenja kamernih prostora u kontekstu proznog opusa Crnjanskog, ali i u širem kulturnom kontekstu, uključujući i zanimljive i intrigantne paralele sa primerima iz popularne kulture.
Studija je podeljena na dva dela. Prvi deo (Na putu) opisuje poetiku prolaznih zatvorenih prostora koji imaju veze s putovanjem kao što su tranzitni prostori stanica, zatvoreni prostori prevoznih sredstava (vozova, automobila, aviona). Drugi deo (Ka cilju) podeljen je na tri veća odeljka. Prvi deo istražuje moguće inverzije prostora doma kao što su tranzitni prostori hotela i bolnica (kao privremenog doma) ili posebno markirani prostori groblja, vrtova i ogledala. Drugi deo je okrenut urbanim prostorima i ličnim mestima u gradu. Treći deo detaljno istražuje poetiku doma, odnosno kuće, i načine na koji je ona prikazana u prozi Crnjanskog. Autorka ukazuje da je pokušala da pokaže način na koji Crnjanski opisuje prostor i kako je zatvoreni prostor kvalifikovan u odnosu na otvoreni, a istraživala je i načine na koji se prostor konstituiše u samom pripovedanju, odnosno kako je on strukturiran i prikazan u tekstu.
- U slučaju Crnjanskog, potencijalnost je ono što je obično naglašeno, jer gotovo niko od njegovih junaka ne uspeva da pronađe sigurnu luku i sreću na jednom mestu, već ostaju osuđeni na lutanje i bezdomništvo, bilo to doslovno fizičko lutanje, bilo duhovno. Prostori idealnog doma često ostaju nedohvatni. Poetika kamernih prostora nagoveštava dom koji zauvek izmiče, i prostor domovine koji se često dezintegriše - navodi Nastasja Pisarev ukazujući da je zatim posvetila pažnju motivu grada kao kamernog prostora (dakle prostora zatvorenog u sebe) i istražila mogućnost pronalaska doma na ovom nivou i prikazu kuće kod Crnjanskog kao centralnog motiva u istraživanju poetike kamernih prostora.
N. Popov