Ekspanzija serija u Srbiji uprkos koroni
U prethodnih godinu dana, a posebno tokom pandemije koronavirusa, broj domaćih serija koje se snimaju i emituju u Srbiji znatno je porastao, a neretko se, zbog uspeha koji postižu, i reditelji filmova odlučuju da bioskopske hitove pretoče u serije.
Tako se od početka godine do danas, prema nezvaničnim informacijama, snima oko 50 domaćih serija, koje ćemo gledati na različitim adresama tokom ove i naredne godine. Već u aktuelnoj jesenjoj sezoni počelo je premijerno emitovanje nekoliko domaćih naslova, poput serija „Močvara”, „Hotel Balkan“, „Državni službenik 2”, „Mama i tata se igraju rata”, „Neki bolji ljudi“ i „Jugoslovenka”, a nastavljeno je i prikazivanje serija „Urgentni centar“, „Igra sudbine“ i „Tate“.
Budući da su domaći emiteri tokom vanrednog stanja promovisali slogan „ostani kod kuće”, upitali smo filmskog i TV reditelja i odgovornog urednika Redakcije dramskog i domaćeg serijskog programa RTS-a Marka Novakovića mogu li serije da nas prikuju uz ekrane i olakšaju izolaciju tokom pandemije.
– Mislim da serije, same po sebi, to ne mogu. Ostanak kod kuće u vreme zabrane kretanja, odgovorno ponašanje svakog pojedinca, nošenje zaštitnih maski i održavanje fizičke distance dužnost su svakoga od nas u svakome trenutku, a ne samo za vreme emitovanja serija. Pogotovo u vremenu u kojem se, na mnogim TV prijemnicima program može vratiti i do 72 sata unazad – priča Marko Novaković za Dnevnikov TV magazin. – Živimo u vreme interneta, digitalnih medija, striming platformi, na svakom koraku susrećemo se i sa različitim oblicima piraterije. Ali gledanje televizijskih serija svakako jeste jedna od veoma bitnih stavki života „u izolaciji”, te zatvorenosti pojedinca ili čitavih porodica u četiri zida. Jer one će uvek pružati publici bekstvo od sumorne realnosti u kojoj živimo i, koliko god se identifikovali sa njihovim junacima i događajima koje opisuju, uvek će ostati deo fikcije njihovih autora i kreatora.
Novaković smatra i da je ekspanzija snimanja igranog serijskog programa započela mnogo pre pojave koronvirusa.
– Nakon ukidanja vanrednog stanja logično je bilo očekivati da mnoge produkcije uđu u nove igrane projekte i iskoriste, pre svega, letnji period za snimanje, ali i mogućnost da sa više članova ekipe na setu urade svoj posao brže i kvalitetnije – priča za naš list Marko Novaković i dodaje da dramski i domaći serijski program RTS-a teži da kvalitetom svojih igranih serija privuče i zadrži veliki broj gledalaca kraj malih ekrana u toku trajanja premijernih naslova.
– Svetska pandemija zatvorila nas je u domove i na po nekoliko dana, a ne samo u vreme trajanja igranih serija. Činjenica je da su neke naše serije, poput „Južnog vetra” na primer, imale odličnu gledanost upravo u vreme trajanja vanrednog stanja, ali sam siguran da bi je imale i da ga nije bilo. Istina, blago povećanje gledanosti ove vrste programa u odnosu na neke ranije godine osetilo se i u toku juna meseca, ali tada je vanredno stanje već bilo ukinuto – kaže Novaković.
Reditelj Ognjen Janković koji trenutno snima film „Zlatni dečko”, koji će naknadno uz proširenu radnju biti prikazan kroz mini seriju od pet epizoda, smatra da je trend snimanja serija vidljiv u celom svetu. Ono što je, po njegovom mišljenju, novina na domaćem terenu, jesu mini-serije koje se vraćaju na tržište.
– Više se i ne insistira na broju epizoda. Postoje serije koje imaju npr. osam, devet epizoda i to sad više nije toliko važno ni emiterima, što je dobro jer to znači da se tržište prilagođava sadržaju. Gledaoci su naviknuti na serije, one su u neverovatnoj ekspanziji svuda u svetu i sad forma mini-serija dolazi kao osveženje – objašnjava za Dnevnikov TV magazin reditelj Ognjen Janković. – Ne znam da li je pandemija koronavirusa uticala na trend snimanja serija, ali mi je drago što se one sve više snimaju jer donose mnogo pozitivnih stvari i pokreću celu industriju, pa se zaposlilo dosta ljudi. Naravno, hiperprodukcija ima i negativne strane, a to se očituje u kvalitetu. Nekada ljudi i ne stignu da se pripreme na vreme, jer su rokovi kratki, pa to onda sve bude vidljivo na TV ekranu.
Prve premijere na RTS-u
Na Prvom programu Radio-televizije Srbije nas pored serije „Mama i tata se igraju rata” koja će svoje finale doživeti ovog vikenda, očekuju i novi naslovi. Prvi među njima je sitkom „Slučaj porodice Bošković”, koji startuje 18. novembra, a odmah potom i dramska serija sa elementima tilera „Kosti” koju ćemo gledati već od narednog vikenda. Kako saznajemo, već u januaru očekuje nas i premijera trećeg ciklusa legendarne komedije „Kamiondžije”. Na ovoj televiziji prikazivaće se i serije koje će premijerno biti emitovane na kanalu Superstar, a u pitanju su naslovi: „Tajna vinove loze“, „Nečista krv“, „Beležnica profesora Miškovića“, „Dug moru“, „Azbuka našeg života“ i druge. Na kanalu Superstar 21. novembra očekuje nas premijera serije „12 reči“, a sledeće godine i serije „Ljubavni zalogaji“, „Crna svadba“, „Kalkanski krugovi“, „Zlatni dečko“, ali druga sezona serije „Švindleri“ i mnoge druge. Nova S nakon premijernih epizoda „Žigosanih u reketu“ najavljuje i serije „Kralj“, „Vreme zla“, „Kljun“, ali i mini-seriju „Vikend sa ćaletom“, nastalu po istoimenom filmu. I televizija Pink najavila je serije „Zlatni dani“, „Nek ide život“, „Ljubav ispod zlatnog bora“ i „Pevačica“.
Ognjen smatra da je trendu snimanja serija u celom svetu doprineo i razvoj različitih onlajn platformi poput Netfliksa, HBO-a, Amazona i drugih, koje omogućavaju gledaocima da kod kuće putem računara i telefona prate različite serije kada to požele. I Marko Novaković smatra da su upravo ove striming platforme uzele primat u proizvodnji igranih serija u svetu, i to zbog toga što kao najbogatiji ulaze u posao s najvećim budžetima i najprofesionalnijim timovima. Dodaje, međutim, i da se kvalitet igranih serija u našoj zemlji u poslednjih desetak godina značajno poboljšao.
– Sve više se prate svetski trendovi u vezi sa proizvodnjom te vrste sadržaja, više se ulaže u tehnologiju njihove proizvodnje, timovi scenarista i reditelja angažovani su oko realizacije mnogih pojedinačnih naslova – zaključuje odovorni urednik Redakcije dramskog i domaćeg serijskog programa RTS-a Marko Novaković. – Sigurno je da smo u regionu jedna od vodećih zemalja u količini proizvodnje i kvalitetu ove vrste programa. O tome svedoče i podaci da su u poslednjih nekoliko godina naslovi proizvedeni na RTS-u završili na repertoarima mnogih televizijskih stanica okolnih zemalja, ali i na njihovim striming platformama.
Vladimir Bijelić