U vanrednom stanju malo poskupljenja, a malo i sniženja
Tokom vanrednog stanja, koje je bilo na snazi gotovo dva meseca, mnogo toga nije radilo, ali su sve vreme bile otvorene prodavnice prehrambenih proizvoda, kao i apoteke.
Snabdevanje osnovnim namirnicama bilo je redovno, nestašica, praktično, nije bilo, iako su potrošači u pojedinim trenucima, bukvalno, praznili rafove u trgovinama. Cene tih namirnica nisu se povećavale, ali je, ipak, bilo i slučajeva kada se to dešavalo, a nakon što je doneta Uredba ograničavanju marže za osnovne namirnice i zaštitnu opremu, potrošači su se obraćali udruženjima za zaštitu potrošača, koja su te žalbe prosleđivale nadležnima.
I dok je snadevanje bilo redovno, u mnogim radnjama gotovo da nije bilo akcijskih prodaja, odnosno ponude proizvoda koji su tada bili najtraženiji po povoljnijim cenama su izostale. To, naravno, ne znači da akcija nije bilo, ali je na prodaju po povoljnijim cenama bilo ponuđeno daleko manje proizvoda nego što je to uobičajeno. Po rečima savetnika u Udruženju za zaštitu potrođača Vojvodine Mladena Alfirovića, akcijskih prodaja je bilo, a uzrok tome što ih je bilo manje verovatno treba tražiti u drugačijim uslovima rada tokom vanrednog stanja, promenljivom radnom vremenu, smanjenom obimu prodaje određenih vrsta proizvoda...
– U skladu sa zakonskom regulativom u oblasti trgovine, prodajni podsticaj – akcije, kojima se određena vrsta proizvoda prodaje po povoljnijim cenama, nije obavezna – kaže Alfirović. – Takva vrsta prodaje može biti u ponudi, a koji će proizvodi biti ponuđeni uz popust je odluka koju trgovci donose u skladu sa svojim interesima.
Ukazujući na to da je tokom vanrednog stanja dolazilo do povećanja cena osnovnih namirnica, pa čak i nakon što je Ministarstvo trgovine donelo Uredbu o ograničavanju marže za te proizvode, kao i zaštitnu opremu, Alfirović ističe da je bilo potrošača koji su ukazivali na tu pojavu.
– Kad je Uredba počela da važi, javilo nam se nekoliko desetina potrošača koji su ukazivali na slučajeve da se ona ne poštuje i te žalbe smo prosleđivali nadležnoj inspekciji. Potrošači su nam se javljali i ukazivali na to da je i cena nekih drugih proizvoda, poput južnog voća, išla naviše, ali treba reći da se na njih ta uredba nije odnosila. Uz to, u radnjama pojedinih trgovinskih lanaca cene su mirovale, odnosno rasta cena osnovnih namirnica uopšte nije bilo, a to su vrlo dobro znali i potrošači koji su najčešće kupovali baš u njima – kaže Alfirović.
Tokom protekla dva meseca, a zbog potpuno nove situacije na tržištu, mnogi prodavci su se odlučili na to da se potrošačima približe i novom ponudom – onlajn kupovinom, a mnogi potrošači su vrlo brzo reagovali na taj korak. To potvrđuju i podaci o rastu onlajn kupovine, koja je u odnosu na prošlu godinu, čak 100 odsto veća. _Takva promena u načinu kupovine je, zbog velikog broja naruybi, dovodila do opterećenja kurirskih službi pa se dešavalo da isporuka naručene robe kasni.
– Na kupovinu onlajn se tokom proteklog perioda odlučilo mnogo potrošača, a pokazalo se da je potražnja prevazilazila mogućnosti onih koji su tu vrstu usluge nudili, pa je bilo kašnjenja u isporuci onlajn kupljenih proizvoda i potrošači su nam na to skrenuli pažnju – kaže Mladen Alfirović. – To bi moglo biti dobar nauk za ubuduće, tim više što su mnogi potrošači, koji ranije nisu koristili mogućnost onlajn kupovine, shvatili njene prednosti.
Tokom vanrednog stanja, ističe naš sagovornik, trgovine su radile gotovo sve vreme, a zaposleni u njima su se, uprkos tome što se do sada nikad nije radilo ni u približno istim uslovima, veoma dobro organizovali i odgovorili na zahteve potrošača. Iz dana u dan su se prilagođavali situaciji s kojom se suočavalo celo društvo i obezbedili svim potrošačima, da se i u uslovima skraćenog radnog vremena, a uz poštovanje novih pravila ponašanja i nošenja zaštitne opreme, snabdeju.
D. Mlađenović