Stanislava Prpa: Uvid, prijava i plaćanje poreza jednim „klikom“
NOVI SAD: Gradska poreska uprava Novog Sada je od 4. maja omogućila Novosađanima da telefonom ili elektronskom poštom pribave korisničko ime i lozinku za prijavu na Jedinstveni informacioni sistem lokalne poreske administracije, te tako provere svoje poreske obaveze i prijave bez odlaska na šalter.
O tome šta donosi novi sistem, na koji način će on funcionisati i šta to znači za poreske obveznike za „Dnevnik“ govori načelnica Gradske poreske uprave Stanislava Prpa, i kao ključnu novinu ističe mogućnost za građane i privredu da elektronskim putem obave uvid u svoje poreske obaveze, kao i da elektronskim putem i izmire svoje obaveze.
Taj sistem je namenjen svim poreskim obveznicima lokalne poreske administracije, kako građanima, tako i privredi, istakla je Stanislava Prpa.
Kako je dodala, nakon dobijanja korisničkog imena i lozinke, poreski obveznici se mogu ulogovati na Portal jedinstvenog informacionog sistema lokalne poreske administracije (na adresi www.lpa.gov.rs, prim. nov), a korisničko ime i lozinka su trajni.
Uvođenje i korišćenje elektronskog servisa će građanima i privredi olakšati i ubrzati način komunikacije s Gradskom poreskom upravom, i dovesti do uštede resursa, veli Prpa.
Po njenim rečima, da bi pristupili digitalnom portalu Gradske poreske uprave, poreski obveznici moraju da registruju svoj korisnički nalog slanjem zahteva s podacima na imejl-adresu [email protected]. Nakon prijema podataka, navela je Stanislava Prpa, Gradska poreska uprava šalje korisničko ime i lozinku i detaljno tehničko uputstvo s direktnim linkom gde će građani jednim „klikom“ dobiti informacije o stanju svojih poreskih obaveza i, ukoliko žele, obaviti plaćanje elektronskim putem.
Poreskim obveznicima na raspolaganju je i mobilna aplikacija „Moja LPA“, koju je za te namene razvila i objavila Kancelarija Vlade Republike Srbije za informacione tehnologije i elektronsku upravu. Aplikacija je potpuno besplatna, dostupna je za Android i iOS korisnike i predstavlja prvi korak u razvoju eUprave. Ceo sistem je u potpunosti prilagođen krajnjem korisniku i vrlo jednostavan za korišćenje, kazala je Stanislava Prpa.
Ona je napomenula da je, osim lakšeg pristupa i brzine obrade, novi sistem pouzdan i u domenu bezbednosti i zaštite podataka.
Da bi poreski obveznik mogao da koristi benefite digitalnog portala, neophodno je da registruje svoj korisnički nalog. Zahtev za otvaranje naloga, kako smo i naveli, podnosi se elektronskim putem. Kada obveznik podnese zahtev, u kojem ostavlja lične podatke, Gradska poreska uprava kroz informacioni sistem namenjen lokalnoj poreskoj administraciji proverava da li je lice koje je podnelo zahtev zaista obveznik i da li se lični podaci navedeni u zahtevu poklapaju s podacima o obvezniku koje u svojoj bazi ima Gradska poreska uprava. Kada se utvrdi podudarnost podataka, odnosno obavi autentifikacija obveznika, obvezniku – podnosiocu zahteva se odobravaju korisničko ime i lozinka. Ističemo da obveznik vidi samo svoje podatke, odnosno samo podatke od važnosti za oporezivanje koji se vezuju za njega kao poreskog obveznika. Dakle, bezbednost podataka o poreskom obvezniku, kao i bezbednost službenih podataka Gradske poreske uprave nije ugrožena, naglasila je načelnica Gradske poreske uprave.
Ona je dodala da je Kancelarija za IT i eUpravu početkom 2019. godine uspostavila Jedinstveni informacioni sistem LPA, koji, zahvaljujući centralizaciji podataka, građanima i privredi omogućava kompletan uvid u svoje poreske obaveze na teritoriji Republike Srbije, da elektronskim putem podnesu prijavu za utvrđivanje poreza na imovinu, da imaju uvid u stanje svog računa kao i da elektronski putem izmire svoje obaveze.
U skladu s povećanim interesovanjem građana i rastom broja zahteva za korišćenje tog servisa, od 4. maja Gradska poreska uprava je olakšala poreskim obveznicima mogućnost da dobiju svoje korisničko ime i lozinku slanjem zahteva s podacima o obvezniku na imejl-adresu [email protected]. Pozivanjem korisničkog servisa na broj 4871-707, građani svakog radnog dana od 8 do 14 sati mogu dobiti dodatna tehnička uputstva za korišćenje digitalnog portala lokalne poreske administracije. Na taj način građanima Novog Sada kao poreskim obveznicima olakšana je u velikoj meri komunikacija s Gradskom poreskom upravom Novi Sad. S obzirom na to da se od 4. maja svaki dan povećava broj zahteva za dobijanje korisničkog naloga, stiče se utisak da su građani zainteresovani za elektronski vid komunikacije s Gradskom poreskom upravom koja je servis u službi građana, zaključila je Stanislava Prpa.
S. Krstić