Sve se više hrane proda na internet pijacama
Onlajn prodaja hrane u Srbiji u poslednjih nekoliko nedelja u vreme vanrednog stanja zbog epidemije koronavirusa raste, ali je pitanje da li će ipak uticati na promenu navika kupaca i da li će posle krize nastaviti rast.
U onlajn panel-diskusiji „Onlajn prodaja hrane: nužda ili budućnost?” o porastu onlajn prodaje hrane, problemima u logistici i potrebi da se odgovori na povećanu potražnju, govorili su predstavnici Privredne komore Srbije, velikih i malih proizvođača, kao i jednog od velikih trgovinskih lanaca.
Sekretar Udruženja za trgovinu u PKS-u Žarko Malinović rekao je da se na početku krize, zahvaljući dobroj organizaciji, s trgovcima uspelo u stabilizovanju lanca snabdevanja i da je taj udar koji je izazvala velika potražnja u prvoj nedelji bio ublažen.
On je ukazao na to da je to što je u prehrambenim prodavnicima više od 80 odsto proizvoda domaćeg porekla razlog stabilnosti snabdevanja u uslovima kada je tražnja bila izuzetno povećana, i kada je 14. i 15. marta prevazišla čak i „pikove” pred novogodišnje praznike, kada je uobačajeno najveća tražnja za prehrambenim proizvodima.
– Kada govorimo o onlajn prodaji, imamo ogroman rast, 100, 200 i 300 odsto, međutim, ako je činjenica da neko ima 150 porudžbina nedeljno i vidite da je taj rast 200 odsto, tu ne možemo govoriti o igri velikih brojeva – rekao je Malinović.
Naveo je da se taj kapacitet nije u mnogome povećao, već promenio u smislu razvijanja saradnje s kurirskim službama i onim sistemima koji su već definisali svoju platformu kao sisteme dostave (deliveri). Njima je, naveo, omogućeno ubrzano dobijanje dozvola zbog ograničenja kretanja i oprimizacija njihovih kapaciteta.
Malinović je rekao da je PKS s Ministarstvom poljoprovrede aktivno radio na razvijanju platforme za poljoprivredne proizvođače i plasman njihovih proizvoda.
Miloš Pejčinović iz Asocijacija za promociju srpske hrane kaže da će proizvođačima viskokvalitetne hrane biti potrebna najveća pomoć jer će mnogi od tih prozvođača i poljprovrednih gazdinstava biti ugroženi.
Rukovodilac službe za medije kompanije „Merkator S” Maja Marković rekla je da je broj njihovih novoregistrovanih onlajn kupaca i do deset puta veći, da je usko grlo logistika, te da su u pregovorima s raznim kompanijama koje rade dostavu.
Malinović kaže da veliki broj malih i srednjih prozvođača hrane nije radio na razvoju onlajn kanala prodaje, ali i navodi da krizu ne treba posmatrati kao nuždu za razvijanje takve vrste prodaje.
Objasnio je da je za proizvođača važno i da omogući prvi kontakt potrošača s njegovim proizvodom na polici u prodavnici, a da paralelno s tim razvija onlajn prodaju, koja je mnogo jeftinija i efikasnija za nekog malog proizvođača.
– Polica je ograničen resurs i kao takvu je treba posmatrati. Mnogo je važnije da napravimo ceo kanal snabdevanja efikasnijim, to je ono što je problem malih prozvođača – rekao je Malinović.
Naveo je primer proizvođača kozjeg sira, kao viskokvalitetne hrane, za koga je ključni kanal bio usmeren pre krize na „horeka” sektor, odnosno na prodaju restoranima i hotelima, a na tržištu ima ukupno manje od 100.000 zainteresovanih potrošača.
Za takvog proizvođača je rekao da će shvatiti da mu je mnogo jeftinije da uspostavi direktne kanale prodaje ka potrošačima, a to je upravo onlajn prodaja, te da prodavnice služe isključivo za promociju, a ne kao mesto prodaje.
Osnivač portala „Mojapijaca.rs” Ivan Minić, koji se u konferenciju ulkjučio iz SAD, kaže da „Moja pijaca ”postoji već četiri godine, a da se u poslednje vreme, zbog krize, javljaju razni portali koji zapravo imaju problem s dostavom.
– Zato limitiramo broj porudžbina koje možemo da realizujemo – rekao je Minić, i poručio da su izazovi veoma veliki i pojačani celokupnim trenutnim stanjem.
Suvlasnica brenda „Granum” Ksenija Perčić kaže da prodaja raste i u prodavnicama i onlajn, i navodi da je u martu prodaja njihovih brendova u trgovinama porasla 20 odsto, a onlajn prodaja 32.
Z. Delić