Futoški dvorac postao idealna škola
Tokom istorije, Futog je stekao značajno prosvetno i kulturno nasleđe, a školstvo ima tradiciju dugu tri veka.
Po istorijskim podacima dostupnim na zvaničnom sajtu Poljoprivredne škole sa domom učenika u Futogu, tradicija poljoprivrednog prosvećivanja školske dece u srpskim narodno-crkvenim školama datira još iz 19. veka. Po školskim zapisnicima osnovne škole u Starom Futogu, prvobitna Poljoprivredna škola postojala je još 1923. godine. Pre toga se navodi da je 1921. godine nastala stručna škola za učenike u industriji i zanatstvu, koja je radila 12 godina u okviru osnovne škole. Za vreme kolonizacije koju je sprovela Marija Terezija, Nemci su imali poljoprivrednu školu za svoj podmladak, kupivši 1940. godine dvorac porodice Kotek sa 77 katastarskih jutara zemlje u Novom Futogu. Školu je vodio nemački intelektualac Jozef Trišler i prvi je organizovao zimske kurseve iz poljoprivrede.
Zgrada u kojoj se danas nalazi Poljoprivredna škola je dvorac, sagrađen 1777. godine po želji grofa Hadika. U periodu od 1805. do 1922. godine dvorac je bio u vlasništvu grofovske porodice Kotek, a nakon toga menjao je nekoliko vlasnika. Danas se u dvorcu Hadik, sa okolinom, nakon što je 2001. godine proglašen spomenikom kulture, odvija nastava, kako teorijska, tako i praktična.
– Poljoprivredna škola s domom učenika u Futogu je počela da radi 1947. godine i od tada je prolazila kroz nekoliko faza razvoja – kaže za naš list pomoćnica direktora te škole Biljana Milovanović. – Prvo je funkcionisala kao jednogodišnja brigadirska škola, zatim kao dvogodišnja specijalna gradinarska, a kasnije prerasta u srednju poljoprivrednu školu opšteg smera, s trogodišnjim trajanjem školovanja.
Kako kaže, od 1949. godine radi po četvorogodišnjem programu obrazovanja poljoprivrednih tehničara opšteg smera. Nakon toga su se otvorili odseci za ratarstvo, voćarstvo, vinogradarstvo i stočarstvo.
– Zbog skoka interesovanja učenika za poljoprivredu, 1977. godine škola prerasta u Centar za obrazovanje kadrova poljoprivredno-prehrambene struke i zajedničkog srednjeg vaspitanja i obrazovanja „Dr Siniša Stanković” – kaže naša sagovornica. – Pod tim nazivom je radila do 1993. godine, nakon čega zvanično postaje Poljoprivredna škola s domom učenika. Nažalost, od 2000. godine, zbog prevelikog broja učenika, prehrambeno-tehnološki smerovi prelaze u Tehničku školu „Pavle Savić” u Novom Sadu, u kojoj se i danas realizuju. Međutim, u budućnosti bismo voleli kada bi ih ponovo uvrstili u naše školske programe.
Po njenim rečima, škola danas ima sedam obrazovnih profila trećeg i četvrtog stepena, a rad se sastoji od opštih i stručnih teorijskih predmeta i praktične nastave na školskoj ekonomiji. Takođe se praktikuju organizovanje stručnih ekskurzija i posete poljoprivrednim dobrima, veterinarskim stanicama, rasadnicima i slično. Škola ima muški i ženski dom za učenike s ukupno 190 mesta.
– Uz osnovnu delatnost obrazovanja i vaspitanja učenika, škola omogućava obrazovanje odraslih lica, stručno osposobljavanje, prekvalifikaciju i dokvalifikaciju, zatim specijalizacije i druge oblike obrazovanja u skladu sa zakonom – kaže pomoćnica direktora. – Učenici imaju mogućnost da učestvuju u raznim sekcijama, poput dramske, horske, vinarske, pčelarske, ekološke i konjičke. Osim toga, organizujemo i sekciju pružanja prve pomoći, a od sportskih su dostupne atletika, košarka, fudbal i odbojka. Škola poseduje poligon za praktičnu nastavu. Na 140 hektara se nalaze savremeni staklenik, plastenici, štale, manjež, izmuzište i mini-mlekara. Bavimo se i proizvodnjom ratarskih, povrtarskih, voćarsko-vinogradarskih i hortikulturnih biljaka, dok se iz oblasti stočarstva bavimo uzgojem svinja, krava muzara, ovaca i živine.
Po njenim rečima, primećen je pad zainteresovanosti dece za poljoprivredne smerove te se tako ove godine upisalo oko 700 đaka, što je opet manje u odnosu na prethodnu godinu. Razlog je verovatno taj što poljoprivreda kao grana slabi, mladi odlaze iz sela u gradove u potrazi za boljom budućnošću, a veliki problem predstavlja i otvaranje akreditovanih privatnih srednjih škola, te je interesovanje dece za njih u naglom porastu.
U okviru unapređenja rada škole, nedavno je u Poljoprivrednoj školi postavljena meteo-stanica sa svom pratećom opremom. Učenici su dobili merač u okviru programa edukacije u oblasti pametne poljoprivrede, a pomoću njega će moći da prate parametre važne za poljoprivrednu proizvodnju i dobiju uvid u to da primena savremenih tehnologija omogućava uštedu resursa i smanjenje rizika. Uz pomoć tog uređaja, u svakom trenutku će se dobijati podaci o vlažnosti tla, temperaturi, vetru i slično, na osnovu čega će učenici moći da planiraju svoje aktivnosti datog dana.
I. Mikloši
Projekat „Prigradska naselja – od osnivanja do budućnosti” sufinansirao je Grad Novi Sad, a stavovi izneti u podržanom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio novac.