Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

okoTVoko: Oni dani pobrkani

10.11.2019. 17:42 17:44
Piše:
Foto: Dnevnik.rs

Poverenica za zaštitu ravnopravnosti Brankica Janković uputila je nedavno preporuku marketinškim agencijama u Srbiji da, kada kreiraju reklamni sadržaj, vode računa o tome da ne zagovaraju ili podržavaju predrasude i stereotipe, a posebno ne da se tim sadržajima vređa dostojanstvo pojedinaca ili društvenih grupa zbog njihovog ličnog svojstva.

Kako se navodi u saopštenju, kroz pritužbe i praksu poverenika uočeno je da su pojedine reklame podržavale obrasce ponašanja koji su zasnovani na ideji o podređenosti i nadređenosti polova, a nisu retke ni reklame kojima se podržavaju i podstiču stereotipi prema starijima.

Ovo je posebno uočljivo na specijalizovanim kanalima, koji se još uvek tradicionalno dele na “muške” i “ženske”. Tako se na sportskim kanalima reklamiraju kladionice i sredstva za potenciju, a na onim posvećenim lepoti i romantičnim serijama – sredstva za higijenu i polugotova hrana. Grickalice su najčešće rezervisane za potomstvo, a žene, čak i ako se pojave u „muškim“ reklamama, imaju podređenu ulogu, s izrazito seksualnim aluzijama, ili su tu prosto kao ukras, na kolima, recimo, za kojim je muškarac, i to u odelu. I naravno, menstruacija je ružna reč, pa za nju postoji fraza „oni dani“, iako su za većinu građana Srbije „oni dani“ rezervisani za period kad dobiju platu. Dobro, to se meri satima, ali ipak.

S druge strane, u reklamama u kojima su žene u glavnoj, domaćičkoj ulozi, muškarci su prikazani kao nesposobni krpu da drže, trapavi i generalno glupi za pranje veša i sudova. Deca su tu u ulozi statista, najčešće čekaju da im majka obriše koleno ili sipa supu. Ako su tinejdžeri, obavezno skaču ili piju gazirana pića. I imaju slušalice na ušima. Dobro, to nije stereotip, stvarno ih svi nose.

Zato seniori imaju setove reklama posvećene veštačkim zubima, reumi, artritisu i raznim vrstama boljki, a kad sve capne, tu su pelene, ali i šah na klupi. Kozmetičke preparate za negu zrele kože reklamiraju tinejdžerke, a menstrualna krv je plava. I stalno sija sunce i svi su nasmejani.

Ali...

Da duvaju neki novi vetrovi, pokazale su nam reklame trgovinskog lanca „Lidl“. Za početak, razbijanjem stereotipa o podeli sveta na muški i ženski. U njihovim reklamama kataloga muškarac vozi dečja kolica i pelene, a žena drži bušilice, abrihtere i špahtle za gletovanje. No, tu se nije završilo ovo razbijanje mitova: nov katalog Lidl je pre neki dan predstavio reklamirajući odeljak garderobe, a u glavnoj ulozi našla se mlada devojke nestandardne, nemanekenske građe. Tako je Lidl pokazao da ima sluha za svoje kupce na razne načine, ali i da, pored toga što prati trend razbijanja rodnih i stereotipa vezanih za godine, interesovanja i fizički izgled, ima i artikle koji bi kupci voleli i mogli da kupe baš kod njih: veće brojeve pantalona ili cipela za devojke i mladiće, na primer. Ili džezve za levoruke, ili roze majice za dečake.

Marketinški magovi, vreme je da počnete da pratite modu i bakice obučete u farmerke, kreme da reklamiraju vršnjakinje s brojem godina koje i pišu na bočicama, a krem supe mogu da spremaju i muškarci.

Kladionice ne moraju da se reklamiraju, da se ja pitam. Baš kao što se ne reklamira ni alkohol. Ali, to je neka druga tema.

Ivana Radoičić

Piše:
Pošaljite komentar
okoTVoko: Svi meandri ružičastog meseca

okoTVoko: Svi meandri ružičastog meseca

26.10.2019. 09:48 09:49