Vetar u leđa budućim preduzetnicama
Kroz primere uspešnih žena i interaktivne vežbe za stimulisanje idejnog i kreativnog duha mladih učesnica govorilo se o potencijalu žene u svetu preduzetništva na nedavno održanoj radionici „Women lead“ u Američkom kutku.
Ovo je bila druga radionica po redu u okviru istoimenog programa koji se fokusira na osnove preduzetništva, koristeći se primerima uspešnih žena i pripremljenih materijala za interaktivno učenje. Program je namenjen ženskoj publici, primarno studentkinjama i mladim profesionalkama i osmišljen je tako da unapredi veštine upotrebe engleskog jezika i proširi znanje o važnosti ženskog preduzetništva. S obzirom na to da ova tema uzima sve više maha u javnosti i da bi aktiviranje ženskog dela populacije u polju preduzetništva moglo biti vitalno za ekonomiju mnogih država, pa i Srbije, čini se da ovakvi programi dolaze u pravo vreme da ohrabre i informišu.
Stručnjak u polju biznis menaymenta i moderatorka ovog programa Mirjana Plavšić kaže da Srbija ne zaostaje mnogo za zapadnim svetom u pogledu udela žena u preduzetništvu.
– Statistika pokazuje da ima 30 odsto žena u rukovodstvu firmi, mislim da je damama u biznis svetu teže, jer nemaju dovoljno samopouzdanja i iz tog razloga im mi kroz ove programe pomažemo da počnu da veruju u sebe – kaže Plavšić. – Među ženama nema dovoljno podrške. Uvek kažem kako na intervjuu, kad stariji muškarac intervjuiše mlađeg, on u njemu često vidi sebe i daje mu šansu, a ako je u pitanju žensko, onda se ne poistovećuje sa njom. A povrh toga, žene poslodavci nažalost ne podržavaju jedne druge i ne sete se koliko je njima bilo teško da dođu do toga gde su sad. A značajno je da u firmama ima zaposlenih žena jer one doprinose nekim drugim sposobnostima koje muškarci možda nemaju. Imamo različite veštine i najbolje je kada radimo svi zajedno jer zajedno smo jači.
Strpljenjem do uspeha
Kada je Novi Sad u pitanju, moderatorka Mirjana Plavšić objašnjava da je jedan od glavnih problema koje primećuje u gradu to što ljudi lako odustaju.
– Vidim da se ovde biznis otvori i već nakon šest meseci većina ih je zatvorena – primećuje Plavšić. – Ljudi ne razumeju da je potrebno u proseku pet do sedam godina da se posao podigne na noge i da je sasvim normalno da u tom periodu imaju gubitke i svake godine. Možda ne isplaniraju dovoljno, ne istraže tržište i konkurenciju, ali ključna reč je, u svakom slučaju, strpljenje.
Na radionici su učesnici kroz interaktivne vežbe osmišljavali ideje za pokretanje svog biznisa, ponuđen je i model razrade biznis plana, kao i lista fondova, subvencija i podsticaja za nove preduzetnike. Jedna od učesnica programa, apsolvent hotelijerstva Tijana Samaryić kaže da je došla jer se nedavno upustila u preduzetničke vode.
– Radila sam u hotelu, a sada sam otvorila sa momkom firmu u vezi sa brendingom, odnosno za grafički dizajn i htela sam da čujem nešto novo jer smo novi u poslovnom svetu i ima toliko toga da se uči – navodi Samaryić. – Čini mi se da se sada sve više i žena i muškaraca osamostaljuje i pokreće svoje poslove, pa su ovakve radionice mnogima od pomoći. Bila sam i na prethodnom predavanju i planiram da nastavim da dolazim i narednih nedelja kada će se obrađivati još konkretnije i meni bitnije teme.
Radionice u okviru osamnaestočasovnog programa „Njomen lead“ će se održavati svakog utorka od 18 časova u prostorijama Američkog kutka, Kej žrtava racije 2b.
M. Stolica – I. Bašić – M. Kuvelja