Karađorđevo - malo selo s velikim imidžom
KARAĐORĐEVO: Sa jedva hiljadu stanovnika, Karađorđevo je jedno od manjih sela na području opštine Bačka Palanka, ali po svom istorijskom imidžu poznato je nadaleko, širom bivše velike države.
Mesnoj zajednici pripadaju Telep i tri Majura - Gornji, Donji i Novi.
Nekada, pa delom i sada, život meštana u lokalnoj zajednici vezan je za vojsku, a pre nekoliko decenija i za politiku. Danas je ovde nadležna Vojna ustanova „Morović” (nekada Karađorđevo) sa svojom poznatom ergelom, hipodromom, muzejom konjarstva, čuvenim restoranom, a nešto dalje je i čuvena rezidencija Josipa Broza. Turistima je interesantno mesto gde su boravile u gostima mnoge krunisane glave, predsednici i premijeri svetskih sila koje su nekada, pa i sada, kreirale sudbinu čovečanstva. Ovde su donete i mnoge bitne odluke koje su kasnije uticale na sudbinu Jugoslavije. Danas se, vele ovde, rezidencija slabije koristi u diplomatske svrhe. Ali, kad bi se turistički potencijali bolje iskoristili, možda bi i moglo da se živi od uzbudljive prošlosti.
Ovde kažu da su nekada tri-četiri generacije meštana životno bile vezane za vojsku koja ovde ima nekoliko hiljada hektara oranica, a ranije su tu bile ogromne farme krava, tovnih junadi, svinja, krmača, fabrika stočne hrane, sušara, klanica, proizvodila se hrana kojom se hranila vojska SFRJ. Danas toga više nema, a nema ni jedne proizvodne hale, pa je nezaposlenost poodavno zavladala.
Karađorđevčani pamte kad je ovde „za stalno” radilo nekoliko stotina radnika, a tokom sezone poljoprivrednih radova i preko hiljadu sezonaca iz raznih krajeva zemlje. Danas meštani za poslom idu u susedna sela, Bačku Palanku, ali i dalje.
Nedavno su ljudi iz Mesne zajednice Karađorđevo poslali nadležnima u lokalnoj samoupravi plan potrebnih radova u svom mestu. Po njima, prioritetno je da se novim asfaltom presvuče kolovoz u ulicama Nikole Tesle, Desanke Maksimović i Vuka Karadžića. Treba obnoviti dva sportska terena i deo trotoara u Ulici Kralja Petra Prvog do Ulice Ive Andrića. Treba urediti parking kod seoskog groblja, odnoviti autobuska stajališta kod Novog Majura i Telepa, te asfaltirati deo puta prema Mladenovu i deo pešačke staze prema Gornjem Majuru.
Meštani ističu da treba rešiti problem glavne raskrsnice na putu za Mladenovo, u blizini benzinske pumpe. Kažu da bi zbog velike frekfencije pešaka, posebno dece, trebalo postaviti trepteću signalizaciju. Takođe, trebalo bi postaviti info-table, kante za smeće, kako zbog meštana tako i zbog turista koji ovde dolaze tokom cele godine. Vele da se komunalna higijena u selu poboljšala od kako je poslove preuzelo opštinsko JKP „Komunalprojekt”. Stari kontejneri su, uglavnom zamenjeni novima, prazne se dva puta nedeljno, ali je problem nedostatak kontejnera za kabasti otpad. I dok je divlja deponija ka Dunavu uklonjena pojavila se druga kod toplane. Vodosnabdevanje je redovno, a 20 odsto meštana koristi kanalizaciju kod koje je problem mali kapacitet pumpne stanice. Žale se ljudi da se seosko groblje slabo kosi, ali žale se i na termine sahrana, što je problem i u drugim mestima opštine, jer, na primer, zaposleni ne mogu da stignu na ispraćaj pokojnika.
Karađorđevo je specifično i, između ostalog, različito od drugih ovdašnjih sela, zbog puno zelenila, zelenih površina i parkova. Održavanje je problem, jer selo nema komunalnog radnika.
Sredstvima Ministarstva odbrane renovirana je zgrada čuvene državne ergele sa pomoćnim objektima, asfaltiran prilaz čuvenom restoranu Vojne ustanove. U Karađorđevu u odeljenju OŠ „Branko Ćopić” iz Mladenova nastavu pohađa 12 đaka. U dečijem vrtiću je 18 mališana, ali nisu svi iz Karađorđeva, već iz susednog Mladenova, tri puta većeg sela, koje nema adekvatan objekat za boravak dece u vrtiću.
M. Sudžum