Obzorja na Tisi, odjeci: Visok autorski nivo
NOVI BEČEJ: Zahvaljujući festivalu „Obzorja na Tisi“ - Dani Josifa Marinkovića, koji je ustaljenim datumom održavanja u drugoj polovini maja u Novom Bečeju, ove godine izbrojao svoje 27. izdanje, srpska solo pesma, s preko 13 decenija dugom tradicijom ovog žanra u našoj muzici, dobila je za proteklih četvrt veka 102 nove kompozicije naših savremenih stvaralaca.
Njima treba dodati i 11 najnovijih ostvarenja, koja su na bijenalni pozivni kompozitorski konkurs ove u nas jedinstvene manifestacije, pristigla iz pera isto toliko autora najrazličitijih generacija i stilskih opredeljenja. Već dva dosadašnja štampana izdanja priređena iz dosada nastalih solo pesama u slavu Josifa Marinkovića, njihovog rodonačelnika u srpskoj muzičkoj istoriji, kome su u kompozitorovom rodnom mestu i posvećena „Obzorja“, predstavljaju, uverili smo se, slušajući mnoge više puta i na koncertnom podijumu, upravo antologijski izbor iz onoga što je po poruybini napisano, a stručni žiri po svojim kriterijumima vrednovao. U pripremi je i treće, a iz ovogodišnjeg doprinosa od pomenutih novonastalih 11 vokalno-instrumentalnih plodova predstavljenih u Domu kulture u Novom Bečeju, sigurni smo da će bar polovina naći mesto u narednim zbirkama ali i repertoarima mladih vokalnih umetnika.
Stručni žiri u sastavu Miroljub Aranđelović Rasinski, kompozitor, Milica Stojadinović i Željka Milanović, profesorke Akademije umetnosti u Novom Sadu, izdvojio je i nagradio tri pesme koje su (kao i ostalih osam) prvi put oživele zahvaljujući izvanrednim interpretacijama soprana Katarine Jovanović, mecosoprana Tanje Obrenović i bas-baritona Nebojše Babića, s kojima je, uključujući Veru Milanković koja je svirala klavirsku partiju sopstvene pesme, posvećeno i vrlo pripremljeno sarađivala pijanistkinja Aleksandra Rakić. Najsnažniji utisak, pokazalo se i na kraju (kao i na prošlogodišnjem pevačkom takmičenju), na malobrojni auditorijum, ostavila je mlada Dorotea Vejnović, jer je pored prve nagrade stručnog žirija osvojila i nagradu publike. Najpre inteligentnim odabirom teksta „Tiski cvet“ Gale Krsmanović, slikovito, upravo „onomatopejski“ ozvučivši, njegov uverljiv, široko razvijen dramaturški tok, programski ga spretno oblikujući kao celovitu, malu muzičko-dramsku priču, gotovo scenu. Dočaravanjem „vodenih“ i „rečnih“ efekata, ponegde i kantilenom, i atmosfere iz koje se rađa čuveni tiski cvet, autorka je na način prokomponovane pesme oživela jedan neobičan svet prirodnog fenomena, dramski vrhunac postigavši upravo u rečima „Tisa cveta“, u zaista savršenom vokalnom izgovoru Katarine Jovanović. Na drugo mesto žiri je „postavio“ Vladimira Tošića, koji je na sopstveni tekst komponovao u svom autentičnom minimalističkom maniru dopadljivu rečitativnu liniju pesme „Pravi put“. Duhovitom tumačenju Nebojše Babića doprinela je u punoj meri razigrano skokovita klavirska partija, na momente folklorno obojenog tona i perpetuummobilovskog karaktera. Treću nagradu osvojila je Vera Milanković s pesmom „Priča“ na poetske reči Momčila Nastasijevića, čiju je prefinjenu, „smirenu“ liriku u saglasju s Tanjom Obrenović autorka „ispevala“ i u klavirskoj partiji lepom i prijemčivom, upravo romantičarskom melodikom.
Na ovogodišnjem Pozivnom kompozitorskom konkursu 27. „Obzorja na Tisi“ čuli smo i ostvarenja Zorana Hristića, Svetozara Saše Kovačevića, Svetozara Nešića, Milane Stojadinović Milić, Nataše Đuragić, Slobodanke Dabović, Ljubomira Nikolića i Đorđa Markovića, koja su većinom potvrdila visoki autorski nivo manifestacije usklađen u punoj meri s upečatljivim vokalnim dometima Katarine Jovanović, Tanje Obrenović i Nebojše Babića, postignutim i zahvaljujući odličnoj klavirskoj saradnji Aleksandre Rakić.
Marija Adamov
Projekat „javni interes u Novom Bečeju“ realizuje DVP produkcija, a sufinansira opština Novi Bečej. Stavovi izneti u projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.