Mihajlović: Srbija što pre da se poveže s regionom
KOPAONIK: Potpredsednica vlade i ministarka građevinarstva Zorana Mihajlović je izjavila da je infrastrukturno povezivanje s regionom i Evropom prioritet za Srbiju i da je ka tome usmeren i novi investicioni ciklus vredan više od pet milijardi evra.
Srbija nema vremena za čekanje, nama je važno da se što pre povežemo s Evropom, jer je mnogo vremena već izgubljeno, rekla je Mihajlović na panelu na Kopaonik biznis forumu pod nazivom „Razvoj infrastrukture u regionu - pretpostavka čvršćeg povezivanja“.
Ona je kao primer navela da je Srbija kad je 2012. počela da ulaže u železnicu, ušla u taj proces sa najmanje 10 godina zakašnjenja, a da su za to vreme drugi ulagali u Koridor 4, iako je ta ruta duža od rute Koridora 10.
Svi su dobrodošli da ulažu u Srbiju, ali sve što se gradi u Srbiji, bez obzira na to odakle dolaze izvođači, mora biti usklađeno s evropskim standardima. Primera radi, za brzu prugu Beograd-Budimpežta izabrano je notifikaciono telo koje će proveravati da sve što se gradi i ugrađuje, od početka do kraja projekta, bude u skladu sa svim standardima, rekla je Mihajlović.
Nauk koji imamo iz prethodnog perioda jeste, kako kaže, da projekti moraju da budu dobro pripremljeni kako bi mogli da se realizuju efikasno i u roku.
Ono što kasni, poput projekata na Koridoru 10, nije problem ni novca, nego što nisu bili dobro pripremljeni projekti ili na vreme završene eksproprijacije, dodala je Mihajlović i naglasila da posebna pažnja mora da se posveti i projektantskim kućama čiji kapaciteti često nisu dovoljni.
Šefica regionalne Kancelarije za Zapadni Balkan u Evropskoj investicionoj banci (EIB) Dubravka Negre rekla je da je Koridor 10 u Srbiji najznačjaniji i najveći investicioni projekat EIB-a.
Više od 600 miliona smo samo mi izdvojili za finansiranje tog koridora, a prošla godina je bila rekordna što se tiče investicija u ovaj region - skoro milijardu evra, rekla je Negre.
Ona je dodala da je važno pokretanje novih investicija uporedo s nastavkom izgradnje infrastrukturnih projekata koji su započeti poslednjih četiri, pet godina.
Veliki deo, kaže, otišao je transportnu infrastrukturu jer se bez nje ne može povećati konkurentnost ovog regiona, niti ostvariti bolja povezanost.
Ona je dodala da se ni nivo investicija ne može povećati ako nema adekvatne i razvijene trasportne infrastrukture, kao ni povećati izvoz i unapredditi i povećati proizvodni kapaciteti.
Mislim da su to zemlje u regionu prepoznale, a to se vidi po nivou ulaganja i započetim projektima. Prošle godine u Srbiji je uloženo više od 250 miliona evra u transportnu infrastrukturu za nove projekte, od oko 500 miliona potpisanih novih finansijskih ugovora, rekla je Negre.
Ona je dodala da je važno što je Vlada Srbije prepoznala da nije samo drumski saobraćaj potreban za efikasno povezivanje, već i železnički koji je često bezbedniji, sigurniji, efikasniji, a i bolji sa aspekta zaštite životne sredine.
Negre je dodala da je takođe važan i vazdušni saobraćaj, kao i ulaganje u rečni saobraćaj budući da ovaj region ima velkiki potencijal reka i rečnog transporta, a on nije bio u fokusu poslednjih nekoliko decenija.
Mislim da je Evropa prepoznala da su rečni koridori budućnost i Srbija ide u korak s tim razmislsjanjem, primetila je Negre.
Glavni bankar za infrastrukturne projekte na Zapadnom Balkanu Međunarodne finansijske korporacije (IFC) Milica Sredanović je rekla da je IFC aktivan sa oko 200 projekata u transportnom sektoru globalno.
Naša investiciona aktivnost je u poslednje dve ili tri godine bila intenzivna u Srbiji. Finansirali smo vetroparkove, radimo na projektu Vinča u beogradu, a najznačajnija investicija nam je bila koncesija za aerodorm Nikola Tesla u Beogradu, rekla je Sredanović.
Ministar saobraćaja i veza Vlade Republike Srpske Neđo Trninić je predstavio aktulene projekte dodajući da do sada imaju izgrađenih 106 kilometara autoputa u Republici Srpskoj.
On je rekao da planiraju brojne nove projekte i daće im u fokusu biti povezaivanje autoputem sa Beogradom preko preko Koridora 5 C, kao i preko autoputa koji će se graditi od Beograda do Sarajeva.
Sve nam je usklađeno sa planovima u Srbiji, rekao je Trninić.
Kopaonik biznis forum završava se sutra.