U vojvođanskim školama ostalo prazno još 576 prvačkih stolica
NOVI SAD: U Vojvodini je, sudeći po Izveštaju Pokrajinskog sekretarijata za obrazovanje o upisu prvaka u osnovnu školu i u ovoj školskoj godini, manje i škola i đaka nego lane.
Naime, u 344 državnih osnovnih škola (jedna manje nego prošle školske godine) upisano je 16.912 učenika, što je za 586 ili za 3.35 odsto manje nego lane, dok je u četiri privatne škole, što je takođe za jednu manje nego lane, upisano 42 prvaka, to jest 10 više nego prošle školske godine. Mada je u državnim školama više od 97 odsto učenika u nekombinovanim odeljenjima , kojih je 841, to jest 29 manje nego lane, ipak je, u odnosu na prošlu godinu, broj kombinovanih odeljenja povećan za jedno, pa ih je sada 136, sa prosečno, kao i lane, po 17 prvaka.
Najveći broj prvaka, njih 15.158, u svim lokalnim samoupravama u Vojvodini, nastavu u 327 škola pohađa na srpskom jeziku, a od tog broja ih je 1.555 u 152 izdvojena odeljenja. Kao i lane, i ove godine je prosečan broj đaka u odeljenju 19. U poređenju s prethodnom školskom godinom, broj učenika koji nastavu slušaju na srpskom smanjen je za 415, a ukupan broj odeljenja za 17. Broj nekombinovanih odeljenja s nastavom na srpskom smanjen je za 16, a u njima je, kao i lane, prosečno po 20 đaka, dok je broj kombinovanih odeljenja smanjen za jedno, kao i prosečan broj učenika po odeljenju, koji je ove godine četvoro.
Nastava na mađarskom jeziku zastupljena je u 66 osnovnih kola u 27 lokalnih samouprava, i to u Adi, Apatinu, Bačkoj Topoli, Beloj Crkvi, Bečeju, Žitištu, Zrenjaninu, Kanjiži, Kikindi, Kovačici, Kovinu, Kuli, Malom Iđošu, Novoj Crnji, Novom Bečeju, Novom Kneževcu, Novom Sadu, Oyacima, Pančevu, Plandištu, Senti, Somboru, Srbobranu, Subotici, Temerinu i Čoki.Ovom nastavom obuhvaćeno je ukupno 1.318 učenika u 114 odeljenja, od kojih je 35 izdvojenih s 342 učenika. Prosečan broj učenika u odeljenjima na ovom nastavnom jeziku je, kao i lane,12. U odnosu na prošlu školsku godinu, broj učenika smanjen je za 113, a broj odeljenja za tri. Za pet je smanjen i broj nekombinovanih odeljenja, u kojima je, kao i lane, u proseku po 14 učenika, dok je kombinovanih odeljenja dva više nego lane, a u njima, kao i prošle godine, u proseku sedi po tri učenika. Za manje od 15 učenika nastava se organizuje u 61 odeljenju. Izborna nastava iz predmeta mađarski jezik s elementima nacionalne kulture, sa po dva časa nedeljno, organizovana je u 26 lokalnih samouprava, u 71 osnovnoj školi, a pohađa je 492 prvaka, što je za 60 učenika manje nego lane.
I ove školske godine za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, kao i za one s izuzetnim sposobnostima izrađuju se individualni obrazovni planovi, u skladu s njihovim potrebama.
Tako se načini rada i uslovi u kojima se taj rad izvodi (IOP1) prilagođavaju za 137 prvaka, u 69 škola, u 26 jedinica lokalne samouprave, dok se za 103 prvaka, u 58 škola, u 29 jedinica lokalne samouprave, ovi sadržaji ne samo prilagođavaju, nego i menjaju zajedno a ishodima i standardima postignuća (IOP2). Nastavni sadržaji se, u okviru IOP-a3, proširuju u Vojvodini ove godine samo za jednog prvaka s izuzetnim sposobnostima, i to u Kuli.
Nastavu na slovačkom jeziku, u 11 lokalnih samouprava, i to u Alibunaru, Baču, Bačkoj Palanci, Bačkom Petrovcu, Beočinu, Zrenjaninu, Inđiji, Kovačici, Novom Sadu, Odžacima i Staroj Pazovi, u 16 škola pohađa 309 šaka u 20 odeljenja, sa prosekom od 15 učenika po odeljenju. U odnosu na prošlu školsku godinu, broj učenika povećan je za dva, a kako je broj odeljenja smanjen za četiri, u proseku je po dva učenika po odeljenju više nego lane. Od ovih učenika, samo 10 ih je u izdvojenim odeljenjima. Nekombinovanih odeljenja je 14, što je za četiri manje nego lane, u njima ima 290 prvaka, a prosečan broj učenika po odeljenju je 21, što je za pet više nego lane. Kombinovanih odeljenja je, kao i prošle godine šest, u njima je 19 đaka, s prosekom od tri po odeljenju, što je za jednog učenika manje nego lane. Za manje od 15 učenika nastava se na ovom jeziku organizuje u sedam odeljenja. Izborna nastava slovačkog jezika s elementima nacionalne kulture ostvaruje se u 11 lokalnih samouprava, u 31 školi, za 151 prvaka, to jest za 51 đaka više nego prošle školske godine.
Na rumunskom jeziku nastava je zastupljena u devet lokalnih samouprava, i to u Alibunaru, Beloj Crkvi, Vršcu, Žitištu, Zrenjaninu, Kovačici, Pančevu, Plandištu i Sečnju, u 15 škola i to u 11 matičnih škola za 64 učenika i u sedam izdvojenih odeljenja sa 17 đaka. U proseku u odeljenju ima pet đaka, što je po jedan manje nego lane.U odnosu na prošlu školsku godinu, na ovom nastavnom jeziku ima čak 38 prvaka i dva odeljenja manje.Nekombinovanih odeljenja s nastavom na rumunskom ove godine je šest, dva manje nego lane, a u njima je 54 učenika i to, u proseku devet po odeljenju , što je za jednog učenika manje nego lane. U 12 kombinovanih odeljenja, što je isto kao lane, ove godine je 27 učenika, to jest prosečno po dva, što je za jednog učenika manje nego lane. Nastava na rumunskom jeziku, za manje od 15 učenika prvog razreda, ostvaruje se u 17 odeljenja. Izborna nastava rumunskog jezika s elementima nacionalne kulture ostvaruje se u sedam lokalnih samouprava, u 12 osnovnih škola, za 68 učenika, što je, u odnosu na prošlu školsku godinu, sedam prvaka više.
Mada nema organizovane kompletne nastave, u vojvođanskim školama, pripadnici romske, bunjevačke, bugarske, češke i ukrajinske nacionalne zajednice svoj maternji jezik s elementima nacionalne kulture mogu da izučavaju kao izborni predmet dva časa nedeljno. U ovoj školskoj godini romski jezik sa elementima nacionalne kulture, u prvom razredu organizoan je u Adi, Alibunaru, Bačkoj Palanci, Bečeju, Žablju, Zrenjaninu, Kikindi, Kovačici, Kovinu, Novoj Crnji, Odžacima i Sremskoj Mitrovici u 20 škola, za 95 učenika, što je za 34 učenika manje nego prošle školske godine.
Ukrajinski jezik u Vrbasu, Kuli i Novom Sadu u četiri škole uči 11 prvaka, osam više nego prošle školske godine. Bunjevački u sedam subotičkih škola uči 26 prvaka,to jest 12 manje nego lane. Češki jezik u tri škole u beloj Crkvi sluša 32 učenika što je u odnosu na prošlu školsku godinu povećanje za šest učenika. Makedonski jezik zastupljen je u Vršcu i Pančevu u dve škole samo za četiri učenika što je za čak 10 manje nego lane. U ovoj školskoj godini nijedan prvak ne uči bugarski, a lane ih je bilo troje.
Nastava na rusinskom jeziku organizovana je u Vrbasu i Kuli za 28 prvaka u dva nekombinovana odeljenja, što je, u poređenju s prethodnom školskom godinom, za tri učenika i jedno odeljenje manje. Zato je prosečan broj učenika po odeljenju povećan sa 10 na 14, mada je, u stvarnosti, u jednom od ovih odeljenja manje od 15 učenika. Izborna nastava rusinskog jezika s elementima nacionalne kulture organizovana je u šest lokalnih samouprava, u 18 osnovnih škola, za 43 prvaka, što je za 14 učenika manje nego prošle školske godine.
Nastava na hrvatskom jeziku zastupljena je samo u Subotici i to u četiri osnovne škole za 18 učenika, od kojih je šest u tri škole u sedištu, a ostali su u dva izdvojena odeljenja. Prosečan broj učenika po odeljenju je četiri, što je za dva učenika manje nego prošle školske godine. U odnosu na prošlu školsku godinu, broj učenika smanjen je za 19, a odeljenja za jedno. Za jedno je smanjen i broj nekombinovanih odeljenja, pa ih je sada dva, s ukupno 11 učenika. Kombinovanih odeljenja je, kao i lane, tri sa sedam đaka. Izborna nastava hrvatskog jezika s elementima nacionalne kulture organizovana je u pet lokalnih samouprava, u 10 škola, za 55 učenika, to jest za 22 đaka više nego lane.
D. Devečerski