Burad sve punija domaćeg zanatskog piva
Srpska pivarska industrija svake godine beleži rast, a domaće pivo polako nalazi svoje mesto na rafovima svetskih marketa, među najpoznatijim globalnim brendovima.
Glavne destinacije za izvoz tog popularnog alkoholnog napitka iz naše zemlje su još uvek susedne države, međutim, s obzirom na to da se u Srbiji proizvodi i pivo stranih brendova, iz naše zemlje pivo putuje i do marketa u Bugarskoj, Mađarskoj, Nemačkoj...
U manjim količinama, ali u više od 20 zemalja sveta, stiže i zanatsko (kraft) pivo iz malih radionica, kojih je u Srbiji sve više.
Podaci kažu da osam velikih pivara u Srbiji učestvuje na našem tržištu s 95 procenata, dok tri regionalne pivare pokrivaju četiri odsto. Ostatak drže male pivare, koje su sve popularnije, kako u svetu, tako i kod nas, a koje imaju jedan odsto udela na našem tržištu.
– Rade 44 male lokalne kraft pivare, a dve su prošle godine imale više od milion evra izvoza – kaže sekretar Udruženje za prehrambenu industriju u Privrednoj komori Srbije Dimitrije Ivanović.
Iako je pivarska industrija proteklih godina bila u krizi jer su nestale brojne pivare, ta grana industrije je, smatra Ivanović, ipak dobar biznis koji je ponovo sve više „u trendu”. Da je to slučaj, potvrđuje i činjenica da su nedavno privatizovane BIP i Niška pivara, od pre nekoliko dana i Valjevska ima nove vlasnike, dok Jagodinska pivara traži kupca.
Vladimir Stojković iz pivare „Dogma”, jedne od malih pivara koje najviše izvoze, kaže da je Srbija u proteklih pet godina postala jednaka s regionom po pitanju izvoza zanatskog piva.
– Kada se saberu podaci svih „kraftera”, oko 200.000 litara zanatskog piva otišlo je u svet iz Srbije, a moj brend u 17 zemalja – navodi Stojković.
Smatra da će, kao što je to slučaj i u svetu, u jednom trenutku veliki industrijski proizvođači preuzeti neke od malih zanatskih pivara u Srbiji.
– Pivarstvo je dobar biznis i sve više je u trendu. U jednom trenutku je stagnirao, ali su se onda pojavile male kraft pivare, koje su promovisale pivo na drugačiji način. Doprinele su da to bude domaćinski biznis, da se njime bave čitave porodice – kaže Ivanović.
S time da zanatsko pivo osvaja domaće potrošače saglasan je i predsednik Udruženja malih nezavisnih pivara Srbije Dejan Smiljanić, koji navodi da je samo prošle godine u Srbiji registrovano 16 malih pivara.
– U svetu su mali pivari prepoznati kao neko ko državi donosi bonus u proizvodnji – kaže Ivanović. – Ipak, praksa u svetu je da se tim proizvođačima akciza umanji 50 procenata, dok to u Srbiji nije slučaj. Umanjenje akcize moglo bi biti do limita u proizvodnji piva koji odredi država, a to bi bilo dobra stimulacija za male proizvođače.
Srpske pivare godišnje proizvedu pet miliona hektolitara piva od čega u izvoz ode petina te količine, a zarada je oko 45 miliona dolara.
D. Ml.