Tema “DNEVNIKA”: Policija se uspešno bori protiv bahatih vozača
Pripadnici Ministarstva unutrašnjih poslova u Sremskoj Mitrovici priveli su tridesetčetvorogodišnjeg muškarca, državljanina Republike Hrvatske, jer je počinio prekršaj nasilničke vožnje.
Policijski službenici su, prilikom redovne kontrole saobraćaja presretačem, na autoputu Šid - Beograd uočili i zaustavili vozilo marke „audi“ hrvatskih registarskih oznaka kojim je upravljao hrvatski državljanin, jer se kretalo brzinom od 245 kilometara na čas, na delu puta gde je brzina kretanja ograničena saobraćajnim znakom na 130 kilometara na čas, saopštila je juče policija.
Prestupnik je priveden u Prekršajni sud u Sremskoj Mitrovici, gde mu je izrečena zatvorska kazna u trajanju od 30 dana uz novčanu kaznu od 120.000 dinara, kao i zaštitna mera zabrane upravljanja motornim vozilom na području Republike Srbije u trajanju od devet meseci.
Presretač je još jednom otkrio batatoh vozača. Reč je o jednom od najsavremenijih uređaja za detektovanje prekršaja koji istovremeno mogu da detektuju saobraćajne prestupe u tri i više traka. Novi automobili -presretači imaju motore od 380 konjskih snaga i opremljeni su savremenom tehnikom u koju spada i 12 kamera postavljenih u branicima vozila. One u svim meteo uslovima mogu da zabeleže sve vrste prekršaja.
Ovi presretači imaju i sistem koji sam prepoznaje tablice tako da saobraćajci istog trenutka mogu da provere da li postoji potraga za njima i da li je vozilu istekla registracija. Policajci u presretaču morali su da prođu posebnu obuku da bi mogli da rade ovaj zahtevan posao.
Institucija policijskih presretača, odnosno neobeleženih vozila koja patroliraju auto putevima i kažnjavaju vozače koji širinu druma i dugačke pravce zloupotrebljavaju vozeći prebrzo, odavno je poznata na Zapadu, kao jedno od najefikasnijih sredstava sprovođenja zakona o bezbednosti u saobraćaju.
Već neko vreme flota tamnih limuzina patrolira i našom mrežom autoputeva.
Prvi pokušaj formiranja presretačke jedinice vezan je za izgradnju auto-puta “Bratstvo-jedinstvo” u SFRJ, kada je, prema nekim informacijama, tadašnja ”narodna milicija” nabavila nekoliko “poršea 911”, koji su na žalost, vrlo brzo oštećeni u zataškanim incidentima. Nakon toga, pa sve do pre nekoliko godina na srpskim putevima nije bilo presretača, a naše “parče” autoputa služilo je brojnim strancima da se opuste i ”pritisnu gas do daske” nakon temeljno kontrolisanih hrvatskih ili mađarskih deonica.
Takvoj praksi došao je kraj, jer je pre tri godine oformljena jedinica policije namenjena ”kontroli vozila u pokretu”, čiji je zadatak da patrolira, upozorava, sprečava i kažnjava svako kršenje zakona i ozbiljnije prekoračenje brzine. Za sada, pod kontrolom se nalaze deonice autoputa E-75 od Subotice do Beograda, auto-put od Niša do Beograda, kao i deo od Beograda do hrvatske granice. U pitanju je dakle, celokupna domaća mreža autoputeva, dok je u planu postavljanje presretača i na važnijim magistralnim pravcima, kao što je Ibarska magistrala.
Prema rečima nadležnih, ova jedinica koristi najmoderniju tehnologiju za snimanje i praćenje vozila na autoputu, nove automobile snažnih motora, kao i grupu specijalno obučenih vozača. Zbog svega ovoga, u policijskim krugovima, ova jedinica ponela je epitet ”elitna”, kao što je to slučaj i u drugim zemljama.
Stručnjaci ističu da je bez sumnje ovaj potez MUP-a bio neophodan, ne samo da se njime prate svetski trendovi, već i da se adekvatno odgovori na alarmantno velik broj saobraćajnih nesreća na našim putevima. Naime, osnovni ”alat” za ovu vrstu posla sastoji se iz potpuno novih modela automobila i elektronskih sistema snimanja montiranih u automobilu, koji ne samo da pokrivaju prostor ispred vozila, nego i sa strane i iza, a mogu da mere čak i brzinu automobila koji dolazi u susret, sa zanemarljivom mogućnošću greške. Visok kvalitet opreme omogućava snimanje pri svim vremenskim uslovima, pa čak i noću. Presretači mogu da budu zaustavljeni pored puta i da registruju brzinu kretanja vozila.
Kada se prekršaj uoči, vozilo se prati uz neprestano snimanje, posle čega policija upozorava nesavesnog vozača zvučnim i svetlosnim signalima, a video zapis o učinjenom prekršaju arhivira se i koristi kao dokument koji se predaje sudiji za prekršaje.
Prema rečima zaposlenih iz kompanije koja je odgovorna za montiranje opreme u automobile, MUP Srbije je, do sada, nabavio 30 setova, što navodi na zaključak da se 30 automobila ili nalazi, ili će se nalaziti u funkciji policijskih presretača.
Za lovce na prekoračenje brzine MUP Srbije je, kažu poznavaoci, kupio vozila zaista adektvatna za ovu funkciju. Naime, cilj je bio napraviti flotu brzih limuzina koje će biti neupadljive po svojoj spoljašnjosti. Izbor policije pao je na “pasat” s motorima 2,0 TFSI i 3,2 FSI, “pežo” 607 2,7 V6, “škoda superb” 2,8 V6, “be-em-ve” serije 3 i 5.
Brzinu kontrolišu i motociklisti i kamere
Uz moćne automobile, za kontrolu brzine na auto putevima u Srbiji, koja je inače od sredine maja ove godine povećana na 130 kilometara na sat, policija koristi i motocikle. Oni na srpskim putevima patroliraju od 2012, a rade u paru, što znači da su uvek najmanje dva motocikla u neposrednoj blizini, zbog bezbednosti, kao i efikasnije kontrole i bolje pokrivenosti deonica puta. Motociklisti-presretači voze motocikle „suzuki GSDŽ-R 1000”, koji postižu maksimalnu brzinu od 299 km/č,
Brzinu će kontrolisati i “Putevi Srbije”, koji planiraju da uskoro duž auto puta od Beograda do Niša i obratno postave 56 kamera.
Svi automobili potpuno su novi, tamne su boje, a na prvi pogled, ne razlikuju se od ”civilnih” primeraka i svi imaju standardne registarske oznake, raznih gradova u Srbiji. Jedini način da se prepoznaju jeste pažljivo posmatranje zadnjeg stakla iza kojeg se nalazi LED displej na kojem se mogu ispisati komande ostalim vozačima prilikom preticanja, kao i prema maloj kameri, koju je skoro nemoguće primetiti, a nalazi se iznad unutrašnjeg retrovizora. Realno, prilikom brzog prolaska pored presretača, skoro je nemoguće primetiti o kakvom se automobilu radi.
Iako se ne radi o super sportskim automobilima koje koriste razvijenije zemlje (“porše 911” u Nemačkoj, “lamboryini galardo” u Italiji, “jaguar YKR” u Velikoj Britaniji), ova vozila su sasvim dorasla zadatku. Naime, prilikom izbora, pored ”neupadljivosti” u moru sličnih ili istih vozila na našim putevima, jedna od karakteristika bila je i snažan motor koji presretače lako i brzo dovodi do brzine od 200 kilometara na čas, kažu stručnjaci. Ova brzina uzima se kao limit do kog presretači idu. U slučaju da se praćeno vozilo ne zaustavlja ili čak ubrzava, alarmiraju se ostale jedinice saobraćajne policije, pa se ”jurnjava” završava na naplatnoj rampi ili čak uz pomoć barikada.
M. Bozokin