Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Integracija romske dece kroz vaspitno-obrazovni sistem

05.12.2018. 17:06 17:09
Piše:
Foto: CPZV

NOVI SAD. Što se deca ranije uključe u vaspitno-obrazovni sistem, naročito ona koja pripadaju nekoj od marginalizovanih grupa, to su veće šanse da se uspešnije integrišu u društvenu zajednicu, zaključak je konferencije „Rano obrazovanje i briga o deci u funkciji prevencije osipanja i povećanja obrazovnih postignuća dece romske nacionalnosti u Novom Sadu” Centra za proizvodnju znanja i veština.

Međutim, kako bi se situacija pospešila, važno je da sva ministarstva sarađuju s nevladinim sektorom, da se uključe svi kapaciteti što je siguran put ka boljem položaju Roma.

- Pre nekoliko godina nismo mogli ovako otvoreno o ovom problemu da govorimo, nailazili smo na otpore, a mislim da je danas situacija i te kako drugačija, što to dokazuju i otvaranja Poglavlja 19 i 23 kao prioriteti za 2018/2019, koji se tiču ljudskih prava - istakla je pomoćnica ministra za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja Nina Mitić, dodajući da je trenutno u planu izrada novog Akcionog plana za Rome u Srbiji. - Komunikacija s lokalnom samoupravom je od neizmernog značaja, jer je važno da čujemo glas građanki i građana o tome šta se zaista dešava na terenu u gradovima, pogotovo što je najveća diskriminacija u manjim sredinama. Naš posao je da težimo ka tome da nemamo nijedan prijavljen slučaj diskriminacije.

Naš posao je da težimo ka tome da nemamo nijedan prijavljen slučaj diskriminacije (Nina Mitić, pomoćnica ministra za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja)

Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja vidi veliki značaj u prevenciji osipanja iz obrazovanja svih osetljivih grupa, dok je romska nacionalna manjina najveća i najviše izložena rizicima prevremenog napuštanja školovanja. Prema rečima rukovoditeljke grupe koja se bavi inkluzijom i zaštitom od nasilja i diskriminacije pomenutog Ministarstva Gordane Cvetković, obrazovanje, a kasnije i zapošljavanje Roma, ključ su  izlaska iz siromaštva i lošeg položaja u društvu.

- Svako dete na planeti ima ideju, želju i volju, ali nema mogućnost da isto odrasta, zato ova konferencija pokazuje da li je moguće videti svetlo na kraju tunela - rekao je pomoćnik gradonačelnika Novog Sada Aleksandar Petrović. - Grad Novi Sad poslednjih godina vodi veoma odgovornu socijalnu politiku, a to će se videti i po predlogu buyeta za 2019. godinu za koju je odobreno preko 1.600.000 dinara za oblast socijalne politike. Grad je i osnovao mobilni tim za inkluziju Roma, koji čine stručnjaci iz socijale, zdravstva, obrazovanja i Nacionalne službe za zapošljavanje. Njihov zadatak je da dišu kao jedan i da rade na koordinaciji, ali i da detektuju probleme kako bi se video boljitak.


Raste broj romske dece u školama

Begečka osnovna škola „Veljko Petrović” treba da bude primer ostalim školama, budući da je od prethodne godine, uz podršku Grada Novog Sada, pokrenula projekat koji podrazumeva da deca iz romskog naselja Bangladeš imaju obezbeđen prevoz i školovanje u Begeču.

- Lani smo upisali devet učenika u prvi i drugi razred, a ove školske godine ih ima 15 i petoro njih koji su upisani u predškolsku ustanovu - rekao je direktor škole Milan Tatić.


Projektom „Rano obrazovanje i briga o deci u funkciji prevencije osipanja i povećanja obrazovnih postignuća dece romske nacionalnosti u Novom Sadu” obuhvaćeno je 150 romskih porodica sa teritorije Grada Novog Sada - stotinak dece predškolskog i pedesetak dece školskog uzrasta. Tom prilikom radilo se na jačanju roditeljskih kompetencija i stimulaciju ranog razvoja, uključivanju dece u što ranijem uzrastu u predškolsku ustanovu, a istovremeno i na prevenciji rasipanja dece iz osnovnoškolskog sistema, objasnila je osnivačica Centra za proizvodnju znanja i veština Tatjana Lazor Obradović.

Kako je rekla, stvar je u razvijanju svesti o značaju obrazovanja, jer je reč o porodicama koje žive u ekstremnom siromaštvu, koje se brinu za osnovne egzistencijalne probleme, te s njima treba raditi na tome da se ohrabre i podstaknu da što ranije upišu dete, posebno devojčice, u predškolski sistem.

L. Radlovački

Piše:
Pošaljite komentar