Festival savremenog pozorišta „Dezire“ nastavljen u furioznom ritmu
Festival savremenog pozorišta „Dezire“ koji je počeo u petak i traje do 1. decembra, u organizaciji subotičkog Pozorišta „Deže Kostolanji“, nastavljen je u slavljeničkoj i furioznoj atmosferi. Furizonoj, kao prve večeri, kada su na ulicama Subotice, ispred „Jadrana“ i „Kostolanjija“ svirali bubnjari, razglašavajući lepe vesti, da počinje slavljeničko, 10. izdanje.
Kako je u Savremenoj galeriji na otvaranju svojevrsne retrospektivne izložbe „Dezirea“ na fotografijama Edvarda Molnara rekao direktor Pozorišta „Deže Kostolanji“ Andraš Urban, deset godina festivala „odgojilo“ je nove generacije publike, ali i umetnika, dok su neki, u međuvremenu, „dobijali“ vlastitu decu.
– Ne sećam se još od vremena Ljubiše Ristića da je u Subotici postojao tako značajan pozorišni događaj – ocenio je Urban, podsećajući na „otkrića“ kao što su Oliver Frljić i Ivo Dimčev.
Glavnim festivalskim programom prethodnih dana već je protutnjalo devet predstava snažnih autorskih i izvođačkih poetika, među kojima su se istakli Jožef Nađ, Porodica bistrih potoka, zagrebački „Montažstroj“, ljubljanski „En-knap“ i Slovensko mladinsko gledališče. Najveće oduševljenje publike, za sad su izazvale predstave „Intima“ Porodice bistrih potoka i „Heroj 2.0: Predstava nad predstavama“ Uroša Kaurina i Vita Vajsa.
Porodica bistrih potoka, čuvena i najdugovečnija komuna s ovih prostora, iz Brezovice na planini Rudnik, izvela je predstavu „Intima“ kojom je krajem prošle godine u Bitef teatru obeleženo 40 godina postojanja. Božidar Mandić, pokretač komune posvećene univerzalnim ljudskim vrednostima, i dalje istrajava u borbi protiv svega onoga što relativizuje i umanjuje značaj zajednice, ljubavi, dobrote, posvećenosti prirodi, umetnosti, istini, nadi... Njegova predstava, okupivši podmlađeni i predani izvođački sastav, plenila je čistim duhom, nepretencioznošću, iskrenošću, duhovitim napevima protiv sticanja materijalnog bogatstva, kapitalizma, a scene poput one u kojima se igra „tenis“ drvenim palicama sa drvenom „lopticom“, oborile su publiku s nogu.
Uroš Kaurin i Vito Vajs oblikovali su, pak, i izveli urnebesnu „Predstavu na predstavama“, koju su producirali „Moment“ iz Maribora i „En-knap“ iz Ljubljane. A tema je glumac i njegova nezajaživa želja da bude u centru pažnje. Duhovit i inteligentan pristup izvedbi – dva glumca potpuno naga, takmiče se u osvajanju scene-podijuma, naizmenično izvodeći monologe i dijaloge, scenske borbe i akcije, dok u međuscenama ispituju jedan drugog o doživljaju pozorišta, karijeri, doveo je do salvi smeha u publici, a čak i u ozbiljnijoj recepciji, predstava i te kako ima smisla, jer razotkriva mehanizme pozorište, istovremeno im se i podsmevajući i veličajući ih. Sve to, naravno, uz sjajan nastup dva top performera, kako bi oni to voleli i kako su se (uspešno) predstavili.
U programu Festivala „Dezire“ posebno se izdvojila i predstava „Idioti“ Larsa fon Trira, u režiji Nine Rajić Kranjac (Slovensko mladinsko gledališče). Reč je o pozorišnoj inscenaciji manje poznatog filma čuvenog autora, predstavi koja se na ludistički način poigrava mnogim ozbiljnim stvarima savremene kulture, kao to su odnos prema radu, bližnjima, društvu, državi... Kontekst „filmske“ izvedbe često se menja u „dokumentarni“ nastup slovenačkih glumaca, a silne promene medija i žanra, ostavljaju utisak permanentne i s-uma-sišavše travestije, tako karakteristične za kakofoniju u kojoj svi živimo.
I. Burić