Semafori predstavljaju problem pešacima
Na brojnim pešačkim prelazima u gradu, po rečima građana, zeleno svetlo na semaforu traje znatno kraće od crvenog.
Zbog toga mnogi ljudi pretrčavaju ulicu da bi izbegli plaćanje kazne koja sledi ukoliko prelaze na crveno, dok starijim ljudima, zbog sporijeg kretanja, to predstavlja veliki problem.
Gradska uprava za saobraćaj i puteve se poziva na zaštitno vreme, u čijem okviru pešak ne sme započinjati svoj prelazak preko puta, ali ukoliko je započeo kada je semafor signalisao zeleno svetlo (čak i u poslednjoj sekundi), ima dovoljno vremena da bezbedno pređe ulicu.
Prema rečima Kristine Kapikul iz Saveta za koordinaciju poslova bezbednosti saobraćaja na putevima na teritoriji grada Novog Sada, da bi se regulisao saobraćaj u raskrsnici, potrebno je da se uradi plan tempiranja koji uključuje vreme za bezbedan prolaz vozila i vreme za bezbedan prolaz pešaka.
– Da bi sva kretanja bila usklađena, u obzir se uzima protok vozila na raskrsnici, protok pešaka i geometrija same raskrsnice – rekla je Kristina Kapikul, i kao primer navela raskrsnicu Bulevar oslobođenja – Jevrejska – Futoška ulica. – Bitna je i minimalna brzina pešačkih tokova, koja uglavnom iznosi metar u sekundi, odnosno 3,6 kilometara na čas. Nemoguće je da crveno i zeleno svetlo na pešačkom prelazu bude izjednačeno zbog proračuna kretanja vozila i pešaka u raskrsnici jer bi se stvorila ogromna kolona automobila, čime bi se smanjila protočnost i brzina vozila.
Međutim, na osnovu novog Zakona o bezbednosti u saobraćaju, predviđene su kazne za pešake koji prelaze na crveno u iznosu od 5.000 dinara. Iako se građani žale na pešačke
prelaze, pogotovo stariji, po anketi sprovedenoj na „Fejsbuk” stranici Fakulteta tehničkih nauka, koja je urađena onlajn i anonimno, istraživanja su pokazala da 72,22 odsto građana pretrčava ulicu kada semafor pokazuje crveno.
Da bi se taj problem rešio, na pojedinim raskrsnicama u gradu je postavljen displej za odbrojavanje vremena trajanja crvenog i zelenog svetla, za koje su ispitanici odgovorili da im pomažu pri prelasku ulice.
Da bi pešaci, kao i ostali učesnici u saobraćaju, bili bezbedni, Savet za koordinaciju poslova bezbednosti saobraćaja na putevima, savetuje da pešaci budu oprezniji i da poštuju vreme prelaženja.
M. M. – D. K. – M. P.