Brnabić: Obrazovanje je osnova snažnog društva
BEOGRAD: Premijerka Ana Brnabić svoje zapažanje o promenama u svetu ilustruje rečenicom kolumniste „Njujork tajmsa“ Tomasa Fridmana da nam u budućoj hiperglobalnoj ekonomiji niko neće dati posao, već ćemo morati sami da ga izmislimo.
Ta rečenica, kaže premijerka u autorskom tekstu za današnju „Politiku“, možda najbolje oslikava šta je budućnost obrazovanja i tržišta rada.
Kako kaže, očekuje se da će današnji srednjoškolci tokom svoje karijere imati više od 10 zanimanja u različitim oblastima, a prema Svetskom ekonomskom forumu, učenici današnjih osnovnih škola baviće se zanimanjima koja još ne postoje, dok će veliki broj današnjih zanimanja zameniti mašine i veštačka inteligencija.
Odgovorna vlada mora da ide u susret promenama i pripremi društvo za tako drastične promene, uverena je premijerka te kaže da je cilj njene vlade da obrazovni sistem uči mlade kako da misle, a ne šta da misle.
Da kreiramo društvo kompetentnih ljudi čije su ideje, inovacije i znanje osnovni pokretač razvoja zemlje, poručuje, te dodaje da je odgovornost onih koji u ovom trenutku odlučuju da pokažu i nauče mlade generacije da učestvuju u kreiranju sopstvene i zajedničke budućnosti, da se ne plaše da preuzimaju inicijative, ali i odgovornost za ono što rade.
Želimo da ih ohrabrujemo da pokušavaju i da se ne plaše neuspeha, već da idu hrabro u susret šansama i svojim snovima, navodi premijerka i dodaje: „Naš zadatak je da im pomognemo da izgrade samopouzdanje i budu borci“.
Tim putem, podseća, krenulo se pre više od godinu dana, te pominje Fondaciju „Petlja“ i Inicijativu Digitalna Srbija, uvođenje programiranja kao obaveznog predmeta od petog razreda, uvođenje posebnih odeljenja za nadarene za informacione tehnologije u gimnazijama ate povećanje broja tih odeljenja za godinu dana gotovo pet puta.
Deo reforme obrazovanja je i uvođenje dualnog i preduzetničkog obrazovanja koje priprema mlade za savremeno tržište rada, napominje Brnabić te navodi da je želju za dualnim profilima izrazilo čak 17.890 učenika, što govori da mladi u Srbiji menjaju fokus na posao, umesto na diplomu radi diplome.
U autorskom tekstu premijerka govori i o većem broju izbornih predmeta koji podstiču kreativnost, o pilot-programu „Digitalni udžbenik - digitalni nastavnik“, pilot-projekat „E-prosveta“...
Premijerka navodi i da država uz podršku EIB ulaže više od 60 miliona evra u velike infrastrukturne projekte, poput naučno-tehnoloških parkova u Novom Sadu i Nišu, razvojni centar „Biosens“ instituta u Novom Sadu, laboratorija na Elektronskom fakultetu u Nišu...
Posle osam godina, sistemski je omogućen prijem 1.000 doktoranada na naučno-istraživačke projekte Ministarstva prosvete, sledeće godine počinje da radi Fond za nauku, radimo na uspostavljanju kontakta s našim naučnicima i inovatorima širom sveta, nabraja premijerka.
Kaže da je svesna da je potrebno vreme da bi novine zaživele, ali napominje da su one važne, „jer smo njima započeli korenite promene kojima uvodimo modernu praksu, metode učenja i menjamo odnos prema znanju“.
Ne smemo da zaboravimo da je znanje najvredniji resurs u 21. veku. Verujem da ćemo savladati sve izazove i da ćemo napraviti iskorak koji nam je potreban da bismo kreirali modernu Srbiju, koja je pobednik u četvrtoj industrijskoj revoluciji, navodi Brnabić, te dodaje da je ponosna na naučnike i talentovane đake koji su u svemu tome već videli šansu i što nam svima ličnim primerom pokazuju kako se, prihvatajući prilike, ide u susret budućnosti koja pripada svima nama.