Ginu motociklisti: Jedan u Kaću, drugi u Pančevu
U saobraćajnoj nesreći koja se dogodila sinoć u Kaću, poginuo je motociklista S. K. (38) iz Rume, nezvanično saznaje „Dnevnik”.
Nesreća se dogodila na raskrsnici ulica Kralja Petra Prvog i Svetozara Miletića kada vozač putničkog automobila „jugo” S. Š. (55) iz Novog Sada nije ustupio prvenstvo prolaza motociklu „suzuki” kojim je upravljao S. K. i vozaču dvotočkaša presekao put. Odmah je pozvana ekipa Hitne pomoći, koja je po dolasku na mesto nesreće mogla samo da konstatuje smrt motocikliste.
Vozaču „juga” je određeno zadržavanje do 48 sati i protiv njega će biti podneta krivična prijava zbog sumnje da je izvršio teško krivično delo protiv bezbednosti saobraćaja.
Trojica motociklista su se, navodno, vraćala s moto-skupa i kretala kroz Kać ka Novom Sadu kada je iz sporedne ulice izleteo automobil. Dvojica motociklista su ga izbegla, ali treći, nažalost, nije uspeo.
Statistika pokazuje da vozači skutera ili motora u Srbiji imaju 250 puta veću mogućnost za pogibiju nego da isto prevozno sredstvo voze u Evropskoj uniji jer je vozačka kultura u Srbiji je daleko ispod standarda.
Po statističkim podacima, u 60 odsto slučajeva dolazi do sudara između vozača automobila i motociklista. Veliki broj udesa posledica je činjenice da vozači često previde motocikliste ili ih jednostavno ne vide. Zato, kažu stručnjaci, treba imati što uočljiviju garderobu i zaštitnu opremu.
Sezona motocikala je već počela, a stručnjaci upozoravaju da vozači automobila treba da budu posebno obazrivi. To, naravno, ne oslobađa vozače motocikala obaveze da takođe preduzimaju određene preventivne mere.
Motociklisti moraju da budu svesni toga da ostali učesnici u saobraćaju ne očekuju znatno brže kretanje nego što je dozvoljeno na određenom delu puta ili naselju. Takođe, moraju sebe maksimalno da zaštite, da nose zaštitnu kacigu, da je zakopčaju i da nose zaštitnu opremu.
U saobraćajnoj nesreći na uglu ulica Oslobođenja i Ružine u Pančevu danas je poginuo 22-godišnji motociklista Marko B.
U nesreći su učestvovali motocikl kavasaki R6 i automobil Audi A4.
Motociklista je sa teškim povredama prevezen u pančevačku bolnicu, gde je preminuo.
Na mestu nesreće obavljen je uviđaj.
Tokom dalje istrage biće utvrđene sve pojedinosti i okolnosti tragičnog udesa javio je pink.rs.
Šansa da se motociklisti povrede u saobraćaju je 45 puta veća nego vozača automobila, tako da obavezno moraju da prate situaciju oko sebe. Ponekad vozači automobila ne paze na motore, razgovaraju telefonom, pričaju sa sagovornicima ili jednostavno ne gledaju u retrovizore. To su njihove greške na koje vozači motocikala moraju da budu spremni.
Agencija za bezbednost saobraćaja je drugu godinu zaredom pokrenula projekat pod nazivom „Trening bezbedne vožnje za motocikliste i mopediste”. Cilj projekta je povećanje bezbednosti te grupe učesnika u saobraćaju. Visok stepen rizika stradanja motociklista i mopedista na putevima Republike Srbije glavni je razlog realizacije tog projekta, kojim je predviđeno da se treninzi održe u najmanje dvadeset lokalnih samouprava širom Srbije.
Naime, analizirajući prošlogodišnje treninge u realizaciji Agencije za bezbednost saobraćaja, ustanovljeno je da je 98 odsto polaznika imalo takozvanu samoobuku, koja nije dovoljna da bi bili bezbedni učesnici u saobraćaju.
Tokom prošle godine 57 vozača motora u Srbiji je izgubilo život, a 1.484 su povređena. Najčešći uzroci saobraćajnih nesreća u kojima učestvuju motociklisti su, na prvom mestu, neustupanje prvenstva prolaza motociklisti prilikom bočnog uključivanja na put s prvenstvom prolaza. Na povećan broj nesreća u kojima stradaju motociklisti su uticali i neprilagođena brzina, preticanje, neraščišćeni putevi i neodgovarajuća oprema, alkohol, kao i slaba edukacija vozača.
S druge strane, loše stanje na putevima i neispravni motocikli su među značajnim rizicima, preticanje s desne strane, kao i provlačenje između kolona vozila, takozvana cikcak vožnja. Vozači automobila često ne obraćaju pažnju na vozače motora, pa ne proveravaju retrovizore, ne uključuju migavce i u najvećem broju slučajeva koriste mobilni telefon.
– Vozači i putnici dvotočkaša su jedna od najranjivijih kategorija učesnika u saobraćaju u Republici Srbiji – kaže predstavnik Agencije za bezbednost saobraćaja zadužen za rad s motorizovanim dvotočkašima Ivan Bojović. – Sprovođenje stručne, teorijske i praktične edukacije i obuke u oblasti bezbednosti saobraćaja doprinosi značajnom smanjenju stradanja u saobraćajnim nezgodama s učešćem vozača motocikla i mopeda, odnosno ukupnog broj stradalih u saobraćajnim nezgodama.
Na taj način, aktivnostima usmerenim ka povećanju odgovornog ponašanja u saobraćaju i smanjenju rizika od stradanja vozača dvotočkaša, promovisaće se bezbedno ponašanje u saobraćaju, podizati svest o značaju korišćenja opreme i poštovanja saobraćajnih propisa, a u prilog tome govori podatak da se unapređuje vozačko iskustvo polaznika.
Do sada su treninzi realizovani u sedam lokalnih samouprava: Inđiji, Zrenjaninu, Sremskoj Mitrovici, Lazarevcu, Valjevu, Užicu i Kraljevu, a kroz njih je prošlo oko 100 polaznika treninga bezbedne vožnje, dok je 200 polaznika odslušalo teorijsko predavanje u oblasti bezbednosti motociklista.
D. Nikolić