TURIZAM U SRBIJI Triput proveravaj pa jednom plaćaj letovanje
Sezona godišnjih odmora je započela, a put morskih destinacija u Grčkoj, Turskoj, Španiji, Hrvatskoj... ali i mnogo udaljenijih turistički atraktivnih destinacija iz Srbije kreće veliki broj turista.
Za one koji aranžman uplaćuju preko neke od oko 500 turističkih agencija, koliko ih je na tržištu, važno je da znaju da je pre putovanja neophodno da dobro pročitaju sve odredbe ugovora, kojima su propisane njihova prava i obaveze, ali i obaveze agencije.
Slobodno se može reći da već godinama domaći turisti, koji su na putovanje otišli preko neke od turističkih agencija, nisu imali većih problema, odnosno da su turističke agencije poštovale ugovorene uslove. Međutim, slučaj agencije „Flaj flaj travel” i akcija Turističke inspekcije samo je još jedan poziv na oprez.
Po rečima direktora Nacionalne asocijacije turističkih agencija JUTA Aleksandra Seničića, zahvaljujući projektu „JUTA garancija putovanja” – oko 250 turističkih agencija, članica JUTA, obezbeđuju veoma kvalitetnu zaštitu putnika, ali se na tržištu pojavljuju i turističke agencije koje ne rade u skladu s važećim propisima što nanosi veliku štetu onima koji rade uredno. Zato je, ukazuje Seničić, važno da putnici pre uplate svakog turističkog aranžmana provere da li organizator putovanja ima licencu ministarstva nadležnog za resor turizma, koliko dugo posluje, kao i kakve su mu reference na tržištu. Uz to, on ističe da su putnici, putujući preko agencija, članica JUTA, zaštićeni i da se pri prijemu novih članova ništa ne prepušta slučaju, da se obavlja rigorozna kontrola i da one agencije koje ne poštuju način poslovanja koji podrazumeva članstvo u toj asocijaciji, mogu biti isključene.
– Da bi neka agencija postala članica JUTA, potrebno je da ima preporuke dve aktuelne članice, a potom se njeno poslovanje prati – kaže Seničić. – Ukoliko se desi da nova agencija prekrši neki član Statuta ili prevari putnike, i agencije koje su joj dale preporuke smatraju se odgovornim. Ako je neka agencija bila isključena iz članstva u JUTA, naredne dve godine ne može konkurisati za ponovno članstvo.
Po njegovim rečima, JUTA ima i svoju arbitražu i po tome je jedinstvena u ovom delu Evrope. On ukazuje na to da se u slučaju da putnici upute žalbu, veoma brzo, za najviše mesec – naravno, ako je žalba osnovana – problem rešava, uz obavezu da agencije nadoknadi štetu putnicima, odnosno da putnik bude obeštećen u odgovarajućem procentu, a najviše pritužbi rešava se medijacijom, odnosno dogovorom.
Veliki broj turističkih agencija koje posluju u Srbiji su članice JUTA, ali, naravno, ima i onih koje nisu i koje već godinama uspešno posluju i putnici nisu imali primedbe na njihov rad. Ipak, da bi se izbegle neprijatnosti, izuzetno je važno da se agencija preko koje se uplaćuje aranžman, kupuju avionske karte ili ugovara bilo kakav turistički aranžman proveri – jer, opreza nikad dovoljno.
Inače, turističke agencije u Srbiji su od početka godine pa do kraja aprila bile pod lupom turističkih inspektora. Od urađene 294 kontrole – 73 su bile po prijavi nezadovoljnih putnika.
Od početka godine podneto je i šest predloga za oduzimanje licence, jer su agencije prestale da ispunjavaju uslove, od čega su dve već oduzete, a ostali postupci su u toku.
Po podacima Ministarstvu turizma, licence se oduzimaju jer agencije nisu obezbedile propisanu garanciju putovanja.
D. Mlađenović