Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

ŠALTERIMA ODZVONILO Notar upisuje u Katastar za 1.690 dinara

17.05.2018. 11:38 12:32
Piše:
Foto: Dnevnik.rs

Građani koji kupuju stanove ili kuće imaju priličan problem da pronađu ono što im odgovara.

Kada konačno u tome uspeju, čeka ih druga teškoća: nekretninu valja prevesti na svoje ime i upisati kod nadležne Službe za katastar. Taj posao nije baš jednostavan – zahteva i prikupljanje dokumentacije i prilično dobru kondiciju jer novi gazda mora da obiđe bar šest šaltera nadležnih službi pre nego što konačno bude upisan u Katastar kao vlasnik. Taj šalterski maraton bi trebalo da se od 1. jula skrati samo na posetu notaru. Zakon o postupku upisa u Katastar, koji je već u skupštinskoj proceduri, omogućiće novim vlasnicima da sve to obave u kancelariji beležnika. Najviše koristi imaće građani i privreda – moći će lakše da upišu svoja prava u Katastar. Srbiji bi to moglo doneti i napredak na „Duing biznis” listi Svetske banke. Sada smo na 43. mestu.

5.000 dinara sada iznose razne takse

Novine koje predviđa novo zakonsko rešenje doneće i nešto veće troškove. Kako sada stvari stoje, samo upis bi mogao koštati oko 7.000 dinara. Tačnije, naknada beležnika mogla bi iznositi 1.690 dinara, a stranka i danas kod upisa ima obavezu da plati razne takse oko 5.000 dinara. Overa ugovora o samoj kupoprodaji stane ovde nije uračunata.

7.000 dinara ukupni troškovi

– Beležnik koji radi na ugvoru dužan je da obavesti klijenta o podacima vezanim za nekretninu. To znači, recimo, da li ima na njoj hipoteka ili drugi teret. A to je i te kako bitno i za raspolaganje i buduće troškove – kaže profesor Pravnog fakulteta u Novom Sadu dr Ranko Keča. – Veoma je bitno da tu imamao prave podatke o svojini upisane kod nadležnih organa jer pravi vlasnik stana ili druge nekretnine nije onaj ko ga je kupio i ima upisanu adresu na ličnoj karti već je pravi gazda osoba koja se u Službi katastra vodi kao vlasnik. To lice ima sva prava da raspolaže stanom ili drugom nekretninom.


Sve mnogo brže

Sada će sve pomenuto moći da se uradi jednom posetom kancelariji notara. Javni beležnik će imati uvid u Katastar nepokretnosti, overavaće kuprodajni ugovor. Taj dokument će se u digitalnom obliku slati Republičkom geodetskom zavodu. U toj službi će nadležni upisati te promene u Katastar. Oni će potom potrebnu dokumentaciju uputiti poreskoj administraciji. Svi poslovi koje su građani do sada obavljali uz šetnju i pečatiranje, sada će ići elektronskim putem. Preko e-šaltera rok će biti skraćen s 15 radnih dana na pet. Nadležni u Katastru više neće proveravati činjenice koje je utvrdio beležnik, kao što se to sada radi. Tako će kupci nekretnina za mesec i po osetiti blagodati e-uprave.


Kupac nekretnine koji danas krene da je prevodi na sebe mora bar tri puta da poseti nadležno odeljenje Republičkog geodetskog zavoda: prvi put da podnese zahtev za izvod iz Katastra, sledeći put da ga podigne. Kada nakon toga kod notara overi kuporodajni ugovor, ponovo ga put vodi u RGZ –  tada da svoje vlasništvo upiše u Katastar nepokretnosti a s ugovorom koji je overio notar. Sledeća instanca je Poreska uprava, gde treba regulisati porez na prenos apsolutnih prava. Naredna tačka je poseta opštinskoj poreskoj administraciji gde kupac prijavljuje promene u evidentiranju poreza na imovinu. Sve to garnirano je i s plaćnjem taksi pa kupac, ako nema M ili E-benking, mora da poseti još banku ili drugu organizaciju koja se bavi platnim prometom.

D. Vujošević

Piše:
Pošaljite komentar