Novi asfalt do graničnog prelaza Bački Breg
SOMBOR: U Somboru je održana otvarajuća konferencija IPA projekta Srbija - Mađarska kojem je glavni cilj revitalizacija i poboljšavanje prekogranične saobraćajnice Baja - Sombor.
Prema rečima Imrea Kerna, državnog sekretara u srpskom Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, reč je o jednom od značajnih projekata, od kojeg se očekuje da revitalizuje ovaj putni pravac, osposobi ga za teški teretni saobraćaj, što je i preduslov da postojeći putnički granični prelaz Bački Breg, najzad postane i teretni.
- Sada se prikuplja sva tenderska dokumentacija kako bi se ušlo u izbor izvođača radova sa naše, srpske strane u ukupnoj dužini od 14,2 kilometra puta od Bezdana do Sombora, da bi se od jeseni i krenulo sa radovima. Očekivanja su da bi ovaj deo projekta mogao biti urađen sredinom ili do kraja sledeće godine - kazao je Kern, naglašavajući da će se na revitalizaciju dela ove saobraćajnice, od Bezdana do Bačkog Brega malo sačekati.
Kern je potvrdio da u republičkom buyetu i buyetu Javnog preduzeća „Putevi Srbije“ nisu predviđena sredstva za ovaj posao, pa je po svemu sudeći realnije finansiranje iz idućeg kruga IPA konkursa, što znači za tri godine. To je pomalo obeshrabrujuće za žitelje Sombora, koji decenijama željno iščekuju prenamenu isključivo putničkog graničnog prelaza Bački Breg i u teretni.
Upitan kada bi konačno moglo doći do prenamene graničnog prelaza Bački Breg i u teretni, Imre Kern je rekao da ovo zavisi i od mađarske strane, pošto je po projektnoj dokumentaciji srpskom severnom susedu u deo pala i izrada sada nepostojećeg terminala za kontrolu teretnih vozila.
Prema rečima državnog sekretara Imrea Kerna, konačna prenamena graničnog prelaza Bački Breg bi skratila put ka Beču i samim tim centralnoj i zapadnoj Evropi. Smanjio bi se i pritisak teretnog saobraćaja na prelazima Kelebija ka Mađarskoj i Bogojevo ka Hrvatskoj.
- Na sednici Mešovite komisije u oktobru prošle godine pokrenuli smo pitanje konkretnog datuma, a sa nastavkom pregovora ćemo morati da sačekamo. Naime, u Mađarskoj je nakon izbora u toku izbor nove vlade, pa samim tim i tamošnjeg resornog ministra, pa ćemo morati da sačekamo na nova lica s ovlašćenjima za pregovore - rekao je Kern.
Učešće u ovom projektu imaju tri strane, odnosno sa srpske somborska lokalna samouprava i JP „Putevi Srbije“ dok je sa mađarske strane učesnik Akcionarsko društvo za razvoj nacionalne infrastrukture (NIF). Ceo projekat je finansiran u okviru drugog poziva programa prekogranične saradnje Interreg IPA CBC Mađarska- Srbija, u okviru prioritetne ose 2 , odnosno smanjenja uskih grla u prekograničnoj saobraćajnoj mreži i u okviru akcije 2,1 granični prelazi, putevi i biciklističke staze.
- Ovaj projekat je vredan 2,67 miliona evra, a sa radom na njemu smo započeli još 2010. godine - kazao je prof. dr Saša Bošnjak, koordinator srpske strane projektnog tima. - Koliko je ovo uspešan projekat govori i to što je celim pozivom predviđen utrošak 21,5 miliona evra, od čega je za granične prelaze i njima pristupne saobraćajnice opredeljeno pet miliona evra, što znači da smo „povukli“ više od polovine obezbeđenih sredstava za ovakve namene.-
Bošnjak navodi da je ukupan iznos sredstava za ovaj projekat 3,12 miliona evra, od kojih se 80 odsto obezbeđuje iz EU fondova, a preostalih 20 odsto su obavezni da obezbede strane učesnice.
M. Miljenović