Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Tema Dnevnika: Kako se zaštititi od nepoštene trgovačke prakse

28.04.2018. 19:10 20:14
Piše:
Foto: pixabay.com

Neretko se na policama i u vitrinama velikih trgovinskih lanaca nalazi i desetak istih proizvoda različitih proizvođača, što kupcu omogućava da izabere proizvod koji mu odgovara – bilo po ceni, kvalitetu, izgledu, pakovanju...

Ipak, na pitanje da li je ponuda velikih velikih trgovinskih lanaca dovoljno raznovrsna i zaista najbolje što se nudi na tržištu ili je diktira odluka trgovca prilikom izbora ponuđača/dobavljača odgovor je teško dati. Ponuda u radnjama svakako zavisi od mnogo faktora, a sigurno je da presudnu reč u tom lancu ima baš trgovac, koji je plasira.

Moguće je da takva pozicija trgovcu omogućava da diktira uslove koji, ponekad, nisu u skladu s pravilima konkurencije. Takve prakse ima verovatno i kod nas, a slično se dešava i u drugim zemljama. U nekima postoje zakoni ili preporuke kako da se eventualno nepoštena trgovačka praksa u lancu snabdevanja hranom spreči/zabrani i na taj način obezbedi fer odnos u raspodeli dohotka od prodaje poljoprivredno-prehrambenih proizvoda. To je korisno za sve učesnike u lancu snadbevanja hranom, a sigurno doprinosi i povećanju zarade domaćih proizvođača. 

Iz Ministarstva trgovine ukazuju na to da Zakon o trgovini propisuje zabranu nepoštene tržišne utakmice, kojom se krše kodeksi poslovnog morala i dobri poslovni običaji i kojom se nanosi ili može naneti šteta drugom trgovcu. Prilikom tužbe zbog nepoštene tržišne utakmice predviđena je i naknada štete – i materijalne i nematerijalne zbog povrede poslovnog ugleda. Osim toga, trgovcima je zabranjeno da svojim delovanjem dovedu do značajnog poremećaja na tržištu – prikrivanjem određene robe, ograničavanjem ili obustavljanjem njene prodaje, zaključivanjem prividnih ugovora o prometu određene robe kojima se bitno menja ponuda ili tražnja i nivo cena na tržištu.

Prilikom tužbe zbog nepoštene tržišne utakmice predviđena je i naknada štetei materijalne i nematerijalne zbog povrede poslovnog ugleda

Nesporno je da u lancu snabdevanja hranom ima onih koji koriste tržišnu snagu, bilo da su otkupljivači, prerađivači ili trgovci, u odnosu na dobavljače i direktno ili indirektno nameću obaveze i traže ispunjenje  određenih uslova, produžuju rok plaćanja, nameću niže cene i to bi, svakako, trebalo sprečavati.


U toku izmene Zakona o trgovini

Trenutno se rade izmene Zakona o trgovini, odnosno biće donet nov, koji će detaljnije urediti tu oblast, ukazuju iz Ministarstva trgovine, a uveliko se radi i na novom zakonu o zaštiti konkurencije. To je osnovni propis koji štiti konkurenciju na tržištu Srbije i svako ko ima informacije ili sumnje da postoji povreda konkurencije, može podneti prijavu Komisiji za zaštitu konkurencije. Uz to, Zakon o zaštiti potrošača je propis koji štiti najslabiju kariku u lancu snabdevanja – potrošače.


Na domaćem tržištu brigu o očuvanju tržišta, tržišnih uslova i zaštiti konkurencije vodi Komisija za zaštitu konkurencije, iz koje ističu da je njihov zadatak da se čuvaju pravila igre, a ne igrači. U Srbiji nije zabranjen dominatan položaj na tržištu, ali se taj položaj ne sme zloupotrebljavati, kažu u toj komisiji, ističući da se postupa po incijativi, ako ima osnova za pokretanje postupka, ili samostalno. Komisija utvrđuje stanje, vodi sudski spor i donosi odgovarajuće mere, a ako se utvrdi da su prekršena pravila konkurencije, propisane su kazne i do deset odsto godišnjih prihoda.

Po rečima pravnog savetnika u Udruženju za zaštitu potrošača Vojvodine Marka Dragića, poštovanje i kontrola važećih propisa doprinosi zdravoj tržišnoj utakmici, višem kvalitetu proizvoda, većoj konkurenciji i obezbeđivanju najboljih uslova za potrošače.

D. Mlađenović

Piše:
Pošaljite komentar