Plaćanja u okviru već plaćene igre razljutila gejmere
U ovom trenutku, Elektronik arts (Electronic Arts ili EA), jedna od najvećih svetskih kompanija koja pravi igre, postala je verovatno i jedna od ubedljivo najomraženijih firmi u Americi, pa i šire.
Sve do sada, loša reputacija nije mnogo uticala na godišnju zaradu ove kompanije: EA je razvila surovu poslovnu politiku u kojoj je obično kupovala manje studije u kojima su radili talentovani autori, preuzimala prava na njihove igre, i posle nekog vremena te studije zauvek zatvarala. Od onih koji su preživeli ovu osvajačku politiku, obično je ostajalo samo ime, ređe nešto više od toga. Ako ukucate u Gugl “firme koje je EA kupila”, pretraživač će vam automatski ponuditi desetak srodnih opcija koje su drugi korisnici pretraživali i među prvima izaći će “žrtve kompanije EA”, “igre koje je EA uništila”, “firme koje je EA uništila”, i ništa manje dramatično: “EA groblje”.
Loš odnos između potrošača i kompanije spektakularno je eskalirao pre nekoliko nedelja, kada je jedan jedini komentar nekoga od PR-a iz ove firme postovan na portal Redit izazvao tako negativnu reakciju javnosti da se pretvorio u svetsku vest. Redit koji funkcioniše kao veliki forum gde korisnici glasaju pozitivno ili negativno na postove, i tako sami određuju šta će biti na vrhu a šta na dnu svake stranice, ima oko 540 miliona posetilaca mesečno koji se okupljaju oko najrazličitijih tema, deleći ne samo zajednička interesovanja, već i dnevne vesti.
Ovaj konkretan komentar iz Elektronik artsa odnosio se na igru “Star Wars: Battlefront” (“Ratovi zvezda: borbeni front“) i odlikovao se neverovatnim cinizmom koji su korisnici Redita dočekali na (virtuelni) nož. Posle pritužbi da nije fer da se igra plaća šezdesetak dolara samo da bi glavni junaci poput Dart Vejdera ili Luka Skajvokera ostali zaključani bez dodatne doplate ili ogromne količine vremena uložene u igru, predstavnik za odnose s javnošću ove firme odgovorio je da je to način da se kod igrača izazove osećaj ponosa i ostvarenosti jer su najzad uspeli da otključaju nekog od likova. Lavina uvredljivih odgovora nije bila ništa u odnosu na negativne glasove koje je ovaj komentar dobio, gotovo 700.000 ljudi “daunvotovalo” je ovaj odgovor, načinivši ga najnegativnije ocenjenim komentarom u istoriji Redita.
Odavde je klupko počelo da se dalje razmotava. Radnja “Battlfronta” smeštena je u izuzetno popularni univerzum Diznijevih “Ratova zvezda”, što znači da među igračima ima mnogo dece. Ne samo da je igra tako dizajnirana da od igrača (bili oni maloletni ili ne) izvuče što više novca, EA je u nju uključila i sistem paketa (tzv. lootbox) gde igrač uz novčanu doplatu može da naruči dodatnu opremu. Ne samo da uvođenje ovakvih mikrotransakcija znači da ne postoji konačna cifra koliko novca je moguće potrošiti na igru, već bi u teoriji igrače trebalo da povuče i to što se paketi naručuju na slepo, odnosno niko ne zna šta je u njima do otvaranja.
Video igre kao deseta umetnost
Mnogi i dalje optužuju Elektronik arts da je dobrim delom upropastio i Biover (BioWare), jedan od najkreativnijih studija koji je svoje igre zasniva na dobrim scenarijima, a ne prostom kliktanju miša i ubijanju virtuelnih neprijatelja. EA je kupila kanadski Biover 2007, i preuzela licence za njihove serije “Dragon Age” i “Mass Effect”.
Posle ovogodišnjeg debakla sa četvrtim nastavkom naučnofantastičnog spomenutog “Mass Effecta” koji je rezultirao potpunim zatvaranjem Bioverovog studija u Montrealu, mnogi se plaše da bi se sličan slučaj mogao ponoviti i sa četvrtim nastavkom igre “Dragon Age” koji se očekuje u bližoj budućnosti. Ono što je najtragičnije jeste da je Biover stvarao video igre bazirane na pripovedanju, zapletima u stilu antičkih tragedija i komplikovanim odnosima između likova, i bio među retkima čije igre nisu samo proizvodi za zabavu, već imaju i umetničku vrednost.
Posle burne reakcije na Reditu, u ovu kontroverzu uključili su se ne samo mejnstrim mediji, već i vladini zvaničnici. Predstavnik vlade Havaja, Kris Li, izjavio je da je potrebno zaustaviti grabežljivu poslovnu politiku ove firme čija praksa zapravo navlači maloletnike na kocku. Reagovali su i zvaničnici u Belgiji koja je proglasila igre sa ovakvim sistemom paketa koji se plaćaju i naručuju na slepo jednakim sa hazardnim igrama.
Sve što se desilo svakako je deo većeg problema. (Ne)zvanična politika Elektronik artsa je da su igre servis koji bi trebalo naplatiti što je više moguće, i zato gotovo svaka igra koju oni izdaju ima dodat multiplejer sistem, čak i kad to nema naročitog smisla u dizajnu. Multiplejer je posebno otvoren za dodatne mikrotransakcije (plaćanja u okviru već plaćene igre), i tako dizajniran da “vuče” igrača da potroši što više novca.
Jedan od bivših zaposlenih upozorio je na opasnost neograničenih mikrotransakcija koje su naročito opasne kada su igrači deca i maloletnici, i dodao da postoje podaci o korisnicima koji su ovako potrošili više od 15.000 dolara na igru “Mass Effect”. Poslovna politika ove firme nažalost nije nikakav izuzetak u industriji visokobudžetnih video igara, mada možda jeste najekstremnija. Posle burne reakcije javnosti, EA je trenutno povukla mikrotransakcije iz igre, a njene akcije na berzi pale su za oko sedam posto.
Nastasja Pisarev