Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Čitajte deci dok su još u pelenama

11.12.2017. 08:41 08:45
Piše:
Foto: Ilustracija

Sve ono što se dešava u životu svakog deteta u toku njegove prve tri godine života jeste presudno za njegov ceo vek.

Prvih 1.000 dana su važni za predstojeći život svakog čoveka i jako je važno da u svakom pogledu prve godine žovota budu ispunjene što je više moguće kvalitetnim materijalnim i ali i nematerijalnim sadržajima. To su činjenice oko kojih nema spora među stručnjacima: pedijatrima, pedagozima i psihilozima. Da bi nam deca postala zdravi i odrasili žene i ljudi, potrebno im je omogućiti zdravo i sadržajno odrastanje i to već od pelena, podseća na to i aktuelna kamapanja UNICEF-a u Srbiji naslovljena “Savki trenutak je važan”. Između ostalog, u kampanji se ukazuje i na važnost čitanja upravo maloj deci ka nazaobilaznom sadržaju njihvog razvoja i učenja. Jer ne zaboravimo, mozak deteta se najbrže razvija u prvih 1000 dana života, a njegov razvoj oblikuju uticaji i podsticaji iz okruženja.

- Roditelji bi trebalo da čitaju deci knjige i razgovaraju sa njima od prvog dana. Slušanje reči pomaže da se izgradi bogata mreža reči u bebinom mozgu. Roditelji i staratelji treba što više da razgovaraju sa bebama, da im pevaju pesme i čitaju knjige samo 15 minuta čitanja dnevno omogućava detetu da za godinu dana čuje 1.000.000 reči – kaže psiholog Stanislava Vučković, konsultantkinja UNICEF programa za podsticanje razvoja dece u najranijem detinjstvu. - Najvažniji razlog za čitanje detetu je to što ono slušajući uspostavlja vezu između roditeljskog glasa i slika iz knjige. Kada roditelji čitaju, pevaju ili govore nešto detetu, ono je izloženo mnoštvu različitih emocija i zvukova. Čitanje takođe podstiče bebu da gleda, pokazuje, dodiruje i odgovara na pitanja; to pospešuje razvoj pažnje i sposobnost razmišljanja. Deca kojoj su roditelji često čitali, znaju više reči u uzrastu od dve godine od dece kojoj nije čitano. Kod dece kojoj se redovno čitalo tokom ranih godina postoji veća verovatnoća da će naučiti da čitaju u pravom trenutku. Iako deca iz različitih porodica obično razvijaju jezičke veštine u približno istom uzrastu, stopa širenja rečnika je pod velikim uticajem toga u kojoj meri očevi, majke i staratelji razgovaraju sa svojom decom.

I u tim ranim danima živita bebe različiti su i pritsupi i sadražaji onoga što im se čita.


Dve decenije iskustva

Kroz program Dosegnite i čitajte (Reach Out and Read ) već 20 godina pedijatri u Americi daju decitokom svake posete pedijatru, razvojno i kulturalno prilagođene knjige. Takav podsticaj čitanju u okviru ovog programa odvija se sve do pete godine života, kako bi roditelji kroz čitanje na glas mogli da unapređuju razvoj svoje dece - kaže Stanislava Vučković. - Uticaj ove intervencije kontinuirano je bivao procenjen kao veoma pozitivan, a podaci u objavljenim istraživanjima kažu da: ukoliko su uključeni u program, roditelji sa malim primanjima češće će čitati maloj deci, što dovodi do napretka u razvoju jezika - deca imaju veće skorove na testovima rečnika, što je i prediktor kasnije pismenosti.

Program je sproveden u 4.700 pedijatrijskih ordinacija, sa 3.9 miliona dece, a podeljeno je 6.4 milona knjiga. Program se sprovodi u još osam zemalja.


- Sa šestomesečnom bebom se čita na jedan način sa petogodišnjim detetom na drugi. Za svaki uzrast postoje prilagođene knjige i način na koji se radi sa decom. Beba od nekoliko meseci može da „upoznaje“ knjigu – prvo će je samo gledati i početi da zapaža slike. Slikovnica je najbolja knjiga za dete od godinu dana. Jake boje i jasni oblici, životinje, deca, i predmeti koje dete može da prepoznaje. Oko dve godine, detetu će se svideti knjiga sa tekstom koji se rimuje, možda će po prvi put zapamtiti neki deo ili stih. Sa tri ili četiri godine detetu se može prezentovati prva prava knjiga sa pričama prilagođenim za taj uzrast – kaže Stanislava Vučković ističući da nije pitanje kada detetu predstaviti knjigu, već šta sa knjigom raditi u određenom uzrastu i šta ta knjiga sadrži.

Inače, u Srbiji se ne zna koliko je čitanje svakog dana raširena porodična praksa. Zna se da 30 odsto dece starosti od nula do pet godina nema bar tri knjige za decu u domaćinstvu, dok je 88 odsto dece iz romskih naselja bez tri knjige za decu u domaćinstvu.

V. Crnjanski

Piše:
Pošaljite komentar