Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Imaćemo obrazovane stručnjake, a ne jeftinu radnu snagu

13.11.2017. 08:58 08:59
Piše:
Foto: Ilustracija

BEOGRAD: Narodna skupština Republike Srbije usvojila je prošle nedelje Zakon o dualnom obrazovanju, od kojeg se očekuje da deo srednjeg stručnog obrazoanja unapredi tako što će usaglasiti ono što đaci u školi dobijaju sa onim što su zahtevi tehničko-tehnološkog razvoja ovog veka.

Zakonom, čija će primena početi od školske 2019/20. godine, uređuju se odsnosi među svim učesnicima u vaspitno obrazovnom procesu, s ciljem da mladim ljudima omogući kvalitetna znanja, koji će sticati na dva mesta- teorijska u školama i praktična u realnom radnom okruženju , kompanijama, a koja će pratiti tehničko-tehnološki razvoj. Na ovaj način, očekuje se da će učenici steći i veštinu upravljanja svojim znanjima.

Učenje kroz rad ne predstavlja za učenike „proste manuelne zadatke”, već programiranje, projektovanje i rukovođenje „pametnim mašinama”, koje su deo savremenih modernih proizvodnih procesa u kompanijama, tvrde u Ministarstvu prosvete, uz opasku da Zakon omogućava sinergiju između teorijskih i praktičnih znanja na  nedeljnom nivou, u skladu sa planom i programom nastave i učenja.Pored toga, omogućiće i veoma važno karijerno vođenje i savetovanje učenika.

Kontrola sticanja znanja u dualnom sistemu kroz ovaj zakon osnažena je i time što će u procesu učenja i evaluacije , pored nastavnika praktične nastave, to jest koordinatora učenja kroz rad, u tome učestvovati  i licencirani ninstruktor  iz kompanije , koji će morati da ima  položen ispit koji dokazuje njegove didaktičko-pedagoške veštine, te će njih dvoje zajedno i realizovati nastavni plan i program i pratiti i procenjivati učeničko postignuće.

Veoma je važno naglasiti da dualno obrazovanje omogućava i prolaznost ka višim nivoima obrazovanja, te da je  celokupan nadzor nad njim u nadležnosti Ministarstva prosvete
Kreatori Zakons naglašavaju i da on učenika ne uvodi u radni odnos, nego  u proces sticanja dela kompetencija koje se odnose na učenje kroz rad a deo su propisanog nastavnog plana i programa. Učenici na ovaj način treba da steknu kompetencije i znanja usklađena sa savremeni tehnološkim razvojem, koja mogu da sagledaju u kompanijama, a neophodna su im da bi nakon srednjeg stručnog obrazovanja postali stručnjaci. Na ovaj način mladi bi trebalo da postanu zapošljivi odmah nakon formalnog obrazovanja, čime bi se smanjila i stopa nezaposlenosti mladih do 25 godine.

Veoma je važno naglasiti i da dualno obrazovanje omogućava i prolaznost ka višim nivoima obrazovanja, te da je  celokupan nadzor nad njim u nadležnosti Ministarstva prosvete.

Podršku dudalnom obrazovanju u Srbiji dali su Nemačka, Austrija, Švajcarska, klaster Italijanskih kompanija Konfindustrija i Američka privredna komora. 

U Ministarstvu prosvete tvrde i da ne postoji bojazan da će primena ovog zakona omogućiti stvaranje jeftine radne snage, jer, kažu,strani investiori ne žele jeftinu radnu snagu  već obrazovane stručnjake koje podržavaju kroz formalni sistem obrazovanja. Pored toga što , otvaranjem vrata za dualno obrazovanje, pokazuju visok stepen društvene odgovornosti , kompanije učenicima koji se za ovaj vid obrazovanja odluče daju  i stipendije kao podršku i motivaciju za proces učenja.

Razlog za uvođenje dualnog obrazovanja je i očekivanje da će ono rešiti problem nedostatka kadrova u kompanijama i zaustaviti  odliv sredstava u neformalno obrazovanje, koje je u prethodnom periodu srpsku privredu koštalo 3,5 miliona evra. Kako je država do sada dosta novca ulagala u opremanje učionica/radionica, odvijanje dela obrazovnog procesa u kompanijama omogućiće da se novac preusmeri u kreiranje novih modernizovanih profila, istraživanja i inovacije u nastavi.

D. Devečerski

Piše:
Pošaljite komentar