Novi incidenti s kvalitetom prehrambenih proizvoda
Izgleda da su proizvođači prehrambenih proizvoda u Srbiji počeli da se ponašaju poput svojih kolega u Evropi i svetu, bar kad je u pitanju obaveštavanje javnosti o povlačenju proizvoda iz prometa.
Naime, ovih dana je s tržišta povučeno gotovo dve tone kakao-krem proizvoda i mlečnog krem proizvoda “Nestle cipiripi”, jer je komad gume upao u proizvod, a po rečima pravnog savetnika u Udruženju za zaštitu potrošača Vojvodine Mladena Alfirovića, proizvod je povukla kompanija “Nestle Adrijatik” DOO, koja je o tome i obavestila javnost, a i direktno su se obratili ovom udruženju, što se do sada nikada nije desilo.
„Na osnovu prijave potrošača, kompanija “Nestle Adrijatik” DOO, je nakon što je napravila kontrolu, iz predostrožnosti povukla seriju ovih proizvoda, a nakona saznanja o tome Ministarstvo poljoprivrede je pokrenuo postupak i donelo rešenje o zabrani prometa“, kaže Alfirović.
„Ovo je prvi put da proizvođač povuče proizvod s tržišta pre nego što su inspektori Ministarstva poljoprivrede zabranili promet i naložili njegovo povlačenje, a prvi put je i da se proizvođač sam obratio našem udruženju što je izuzetan pomak.“
Istini za volju, ne dešava se često da se u prehrambenim proizvodima na tržištu nađe i nešto što ne samo da nije jestivo, nego može biti i opasno po zdravlje, ali takvih slučajeva ipak ima. Tako je prošle godine s tržišta je povučeno nekoliko proizvoda “juvitana” - kašica i sokova, nedavno je s tržišta povučeno i još jedna hrana za bebe, bilo je slučajeva da su u proizvodima nađeni metalni opiljci, a s tržišta je povučena i čokolada zbog buđi. Gotovo bez razlike o tome se saznalo tek kad je proizvod povučen s tržišta, a proizvođači nisu sami obaveštavali javnost, niti udruženja potršača.
„Zato je ovaj slučaj drugačiji od dosadašnjih jer je izvesno da ima i onih koji ćute o eventualnim propustima u proizvodnji, a to govori da generalno treba jačati kapacitete nadležnih inspekcija za kontrolu primene zdravstvene bezebdenost hrane. Moguće je da se desi greška ali svest proizvođača mora biti na višem nivou i brza reakcija mora postati pravilo kao što je u svetu“, kaže Alfirović.
Istovremeno, ukazuje Alfirović, potrošači moraju da znaju da za eventualno povlačenje nekog proizvoda nije dovoljan samo utisak, već mora postojati čvrst dokaz da je on nebezebedan, te da, recimo, oštećeno pakovanje ili ambalaža nije i ne može biti povod za povlačenje proizvoda s tržišta.
„To nije konretan dokaz koji bi obavezao prizvođača da povuče proizvod s tržišta ali jeste trag nadležnoj inspekciji da predzume odgovarjuće korake i utvrdi da li je proizvod ispravan i bezbedan za upotrebu. Prvi korak koji potrošači u takvim slučajevima treba da preduzmu je da se obrate organizacijama za zaštitu potrošača, nadležnoj inspekciji i proizvođaču. Da bi se pokrenuo postupak, odnosno kontrola proizvoda potrebno je da potrošač poseduje račun, kao i da na ambalaži bude jasno vidljiv serijski broj proizvoda. Na osnovu Zakona o bezbednosti hrane za kontrolu proizvoda u prometu na veliko i na malo nadležene su sanitarna, poljoprivredna i veterinarska inspekcija“, kaže Alfirović.
D. Mlađenović