Malo je vlasnika kompanija koji su preneli poslovanje na nekog svog
Vlasnici kompanija u Srbiji koji su preneli poslovanje preduzeća na drugu osobu ili firmu, ili preuzeli biznis od prethodnih generacija, broje se u promilima, pokazuju rezultati istraživanja kompanije „Adižes SEE” (ASee) sprovedenog u okviru projekta „Biznis-transfer”.
Čak 92 odsto preduzetnika starijih od 55 godina ujedno su i vlasnici i osnivači preduzeća, koji nemaju lično iskustvo u biznis-transfer procesu, a u 80 odsto slučajeva oni istovremeno obavljaju i menayersku funkciju, navodi se u saopštenju Aseea.
Istraživanje je sprovedeno od 12. januara do 6. marta na teritoriji Srbije, a na više od 30 pitanja odgovorilo je 205 vlasnika kompanija, starijih od 55 godina, koji zapošljavaju više od 20 radnika.
Biznis-transfer podrazumeva prenošenje poslovanja preduzeća na drugu osobu – decu, menayere, zaposlene, druge preduzetnike, ili na drugu firmu, čime se osigurava kontinuitet postojanja i poslovnih aktivnosti kompanije. Upravo nedostatak iskustva u transferu poslovanja predstavlja otežavajuću okolnost u sprovođenju tog procesa u Srbiji, s obzirom na to da je većina preduzeća u Srbiji osnovana devedesetih godina prošlog veka i u njima se očekuju transferi na upravljačkim pozicijama, navodi se u izveštaju.
U Evropskoj uniji udeo preduzeća koja se prodaju nakon povlačenja vlasnika iz poslovanja iznosi gotovo 40 odsto, a oni imaju iskustva u transferu poslovanja i postoji razvijen sistem podrške za vlasnike kompanija u tom procesu.
U Srbiji samo šest procenata vlasnika misli da će preduzeće biti prodato. Njih 77 odsto živi u nadi da će porodica da nastavi poslovanje i održi vlasništvo nad preduzećem. Takođe, više od 72 odsto anketiranih vlasnika u Srbiji računa na to da će preduzeće u budućnosti voditi neko od članova porodice, a od toga 92 procenta očekuje da će to biti njihovo dete.
Odu, a kao da su tu
Istraživanje je pokazalo da samo 19 procenata vlasnika gleda na biznis-transfer proces kao na potpuno povlačenje iz vođenja preduzeća. Ostali svoju povezanost s preduzećem planiraju i dalje u vidu uloge savetnika (45 odsto), zaposlenja na puno radno vreme na nekoj drugoj poziciji (20 odsto) ili nepunog radnog vremena (12 procenata). Ukazivanje poverenja osnivača važan je temelj za izgradnju ugleda naslednika biznisa među zaposlenima, dobavljačima, kupcima… I zato je presudno da „ostanak” osnivača u preduzeću ne ograničava novi menayment u preuzimanju odgovornosti u upravljanju preduzećem.
Po istraživanju sprovedenom u EU, praksa pokazuje da se rukovođenje prenosi na članove porodice u samo 15 do 35 odsto preduzeća. Visoka očekivanja vlasnika preduzeća u Srbiji o prenošenju poslovanja na članove porodice odraz su, u velikoj meri, njihovih želja i vizija koje tek treba da se suoče s realnim mogućnostima – spremnošću i sposobnostima članova porodice. Na prvi pogled značajan procenat vlasnika – 57 odsto – intenzivno razgovara sa svojim naslednicima o budućnosti preduzeća. Ali, budući da je anketa rađena s vlasnicima koji imaju više od 55 godina, nije zanemarljiv podatak da njih čak 34 odsto o tome uopšte ne razgovara sa svojom decom, koja su u 80 odsto slučajeva starija od 20 godina. Jedan od rizika odlaganja razgovora je gubitak kompetentnih članova porodice, demotivisanih zbog činjenice da vlasnici nisu spremni za razgovore na temu promene uloga u budućnosti.
Biznis-transfer je složen proces koji, osim emocija, uključuje i mnoga druga pitanja – organizaciona, pravna... Taj proces odražava se, kako na vlasnika preduzeća, tako i na članove njegove porodice, ali i na zaposlene i njihove porodice, i to čak u većoj meri jer većina vlasnika i njihovih porodica su egzistencijalno obezbeđeni.
D. Urošević