Tema „Dnevnika”: Ostavljen ključ u bravi se ne prašta
Prosečno, po dva traktora ukradu se godišnje na teritoriji Južnobačkog okruga, ako posmatramo poslednje dve godine, a oni po svoj prilici završe na vojvođanskim parcelama,
kod poljoprivrednika koji nisu ni svesni toga da su kupili ukradeno vozilo, saznajemo u novosadskoj policiji, povodom nedavne krađe gotovo novog, skupocenog „dojč fera” u Kovilju.
Ta mašina, kako smo pisali, zajedno sa zakačenim plugom, vredi oko 42.000 evra, a još nije u potpunosti ni isplaćena preko lizinga.
– Teoretski, ukradene mašine mogu se prevesti u susedne države, ali najviše cene postižu u Vojvodini, zbog velikih parcela na poljoprivrednim dobrima s kojih, retko i nakratko, ulaze u javni saobraćaj – kaže za „Dnevnik” šef Grupe novosadske Policijske uprave za rasvetljavanje krađa motornih vozila Aleksandar Marsenić. – Nekad ih pronađemo i posle više godina, kao što je bio slučaj s „nju holandom” ukradenim u Mađarskoj. Nažalost, sve je više slučajeva na kojima radimo u kojima se desilo da su vlasnici ostavili ključeve u bravi, bez obzira na to o kakvim vozilima je reč, automobilima ili radnim mašinama, pa ih je teško novčano rešiti preko osiguranja.
Kradljivci ne propuštaju priliku koju im stvore opušteni vlasnici vozila i odmagle u punom gasu pa se usput i slupaju. Skoro su prijavljene krađe u Futogu i Kovilju „renoa megan” „forda” i „opela” koji su pronađeni skršeni pored puta. Vlasnici su bili suviše komotni i ostavili ključeve unutra.
– Praktično, ta kola su ukrale zgodne prilike, a osiguravajuće kuće takav nemar ne praštaju – objašnjava Marsenić.
On navodi da poslednjih godina nije bilo slučajeva ukradenih građevinskih mašina, ali pre oko pet godina su volšebno nestala dva bagera, takođe s ključevima ostavljenim u kabinama.
Ipak, nedavno je novosadska policija na jednom gradilištu na Telepu u Novom Sadu pronašla 22 radne mašine za radove u niskogradnji ukradene u Nemačkoj. Istraga u vezi s tim slučajem je još u toku.
– Krađe autobusa na području južne Bačke nisu zabeležene godinama, ali nije isključeno da smo tranzitno podučje za ta vozila za „tržišta u nastajanju” na Bliskom istoku, iako je koridor kroz Rumuniju i Bugarsku primamljiviji. Ali, neki kamioni su u Južnobačkom okrugu „dobili noge”. U proseku se u Novom Sadu na svaka dva mesesca ukrade po jedan kamion. Na meti kradljivaca lane i pretprošle godine bili su manji teškaši, „mercedes”, „reno” i „zastave”. Više od polovine takvih krađa je do sada rasvetljeno. Konstantno se dešava da rešimo neke slučajeve posle nekoliko godina, ali i policije u inostranstvu nam jave da su pronašle vozila koja su ukradena ovde. Takav slučaj smo imali nedavno, kad su pronašli kamion u Rusiji – napominje Marsenić.
Naš sagovornik naglašava da je na području novosadske Policijske uprave u prošloj godini zabeležen veliki pad krađa vozila.
– Lane je zabeleženo gotovo upola manje tih krađa. Valja napomenuti da je veoma značajno da ljudi imaju dodatnu zaštitu na vozilima, makar i najjednostavniju, kao i da ne ostavljaju ključeve u bravi. Inače, i dalje među najkradenije marke spadaju „golf”, „audi”, „be-em-ve”, a slede „škode” – navodi Marsenić.
M. Vujačić