Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Arsović: Lideri u oblasti daljinskog grejanja

28.10.2016. 20:26 21:52
Piše:

– Ovu grejnu sezonu JKP „Novosadska toplana“ je otpočela među prvima u zemlji, period stabilizacije sistema trajao je znatno kraće nego prethodnih i izuzetno sam zadovoljan zbog toga – kaže za „Dnevnik“

direktor tog preduzeća Dobrosav Arsović. – Sistem je pouzdan i stabilan, a kvalitet usluge koju pružamo je na visokom nivou, o čemu najbolje svedoči broj pohvala Novosađana na račun usluge i angažovanosti zaposlenih.

* Šta je sve prethodilo dobrom startu grejne sezone?

– Generalno govoreći, prethodilo je dugo radno leto. Završeni su remonti i sanacije na postrojenjima za proizvodnju toplotne energije, kao i na kotlovima i cirukulacionim postrojenjima. Najveći doprinos stabilnosti sistema dala je rekonstrukcija vrelovodne mreže. Sanirane su najstarije i najnepouzdanije deonice širom grada, i to je „provereni recept“ za smanjivanje broja havarija iz godine u godinu.

*Gde je mreža bila najstarija i zašto se tim radovima uvek pridaje najveći značaj?

– U ovoj godini rekonstruisano je 4.500 metara trase vrelovoda, prilikom čega je zamenjeno 12.200 metara cevi, za šta je iz buyeta Grada Novog Sada izdvojeno 136 miliona dinara, dok je ostatak radova, iznosom od 574 miliona dinara, finansiran iz sopstvenih izvora. Vrelovodna mreža je bila najstarija i pokazala se najnepouzdanijom na deonicama na Limanima, na Novom naselju, Detelinari, Grbavici, kao i u širem centru i samom srcu grada. Svugde nas je bilo ovog leta i tamo gde smo radili, obezbedili smo korisnicima naredne grejne sezone bez havarija, kao i mogućnost za priključenje novih korisnika na sistem daljinskog grejanja.

Radovi na vrelovodu su najznačajniji za kvalitet usluge tokom grejne sezone jer kada se javi curenje na mreži, to automatski znači havariju i prekid grejanja ili tople potrošne vode. S obzirom na to da nam je zadovoljstvo korisnika krajnji cilj, logično je da je poseban akcenat svake godine upravo na pomenutim radovima. Cevi postavljene u lebit-masi i betonskim kanalima menjamo novim, predizolovanim cevima, čija je tehnologija postavljanja znatno brža i jednostavnija. Veći prečnici cevi omogućavaju bolje protoke i pritiske i obezbeđuju veći kapacitet snabdevanja toplotnom energijom. Radeći tom tehnologijom, znatno smanjujemo gubitke na mreži i povećavamo energetsku efikasnost celokupnog sistema, a Novosađanima obezbeđujemo pouzdanu i kontinuiranu isporuku toplotne energije.

* S obzirom na to da grejna sezona iziskuje veliku potrošnju gasa, kakva je tu situacija, da li su obezbeđene dovoljne količine energenata i da li finansijski sve to možete da podržite?

– Isporuka prirodnog gasa, koji je za naš sistem daljinskog grejanja osnovni energent, blagovremeno je ugovorena u potrebnim količinama. Po proceduri je i „Termoelektrana-toplana Novi Sad“ na vreme upoznata s energetskim potrebama za grejnu sezonu 2016/2017. godine i imamo potvrdu da su spremni za rad u spregnutom režimu da bi se Novi Sad nesmetano snabdevao toplotnom energijom.

„Novosadska toplana“ je, rekao bih, posle višedecenijske tradicije poslovanja u dugovima, u grejnu sezonu ušla bez neizmirenih dugovanja za energente po bilo kojem osnovu, a tu mislim i na fakture, reprograme i kamate. Sezonski način proizvodnje nije u skladu s načinom obračuna i fakturisanja tokom cele godine stanovništvu po kvadratnom metru, i ponosan sam na to što smo, uprkos tome, krajem septembra ove godine u celosti, pre valute, izmirili račun za gas isporučen u avgustu. Što se tiče obaveza prema Termoelektrani-toplani, redovno su izmirivane sve obaveze tokom godine, bez kašnjenja. Više nema dugovanja ni po osnovu isporučenog mazuta jer su izmirene sve obaveze prema Republičkoj direkciji za robne rezerve. Sve ovo što smo postigli zaista predstavlja izuzetne rezultate.

* Naše čitaoce i korisnike uslugaToplaneverovatno najviše interesuje po kojim cenama će se grejati. Da li je u planu poskupljenje?

– Usluge „Novosadske toplane” neće poskupljivati u predstojećem periodu, odnosno upućivanje takvog zahteva Gradu Novom Sadu, kao osnivaču preduzeća, nije u planu. Podsećanja radi, na inicijativu gradonačelnika Miloša Vučevića, na martovskoj sednici Skupštine grada našao se predlog za izmene cena usluga „Novosadske toplane”. Nakon niz godina tokom kojih su cene usluga „Toplane“ rasle, pravilnom poslovnom politikom, ekonomičnim poslovanjem i likvidnošću našeg preduzeća, omogućeno je da tada predložene cene budu niže. Cene svih usluga koje „Novosadska toplana“ pruža svojim korisnicima su snižene, dok je najveći procenat smanjenja bio za toplu potrošnu vodu, 6,15 odsto po kubnom metru, i za grejanje za stambene korisnike, 5,77 odsto po kvadratnom metru. Nove, niže cene su počele da se primenjuju od 1. maja 2016. godine.

* Kada smo pričali poslednji put, u centru pažnje bilo je kogeneraciono postrojenje na toplotnom izvoruZapad“. Dokle se s tim stiglo i koji su benefiti takvog postrojenja?

– Stigli smo do kraja, odnosno do trenutka kada mogu da kažem da je projekat, u okviru KfNJ programa „Rehabilitacija sistema daljinskog grejanja u Srbiji, faza IV“, uspešno realizovan i danas naša toplana proizvodi električnu energiju. Da podsetim, radi se o postrojenju za kombinovanu proizvodnju toplotne i električne energije, instalisane snage od 9,9 MNJ, izgrađenom na toplotnom izvoru „Zapad“. Proizvedenu električnu energiju „Toplana“ plasira u elektrodistributivnu mrežu po stimulisanoj ceni, kao povlašćeni proizvođač. Elektrana je u prvom mesecu redovne eksploatacije, u septembru ove godine, proizvela 6.224.208 kNJh električne energije. Period isplativosti te investicije, pri sadašnjim uslovima i paritetima, približno je 2,2 godine, nakon čega će „Toplana“ ostvarivati dobit i na taj način obezbediti deo novca neophodnog za održavanje i dalju modernizaciju sistema.

Korisnici iz zapadnog dela grada mogu očekivati da ćemo u budućnosti povećati kapacitet u proizvodnji energije za hlađenje i klimatizaciju poslovnih objekata na pomenutom području. Sa sigurnošću mogu da kažem da je taj projekat najbolji i najveći rezultat celokupnog KfNJ programa iz oblasti daljinskog grejanja u Srbiji, i posebno mi je zadovoljstvo što sam deo njega.

* Na osnovu postignutih rezultata, koji su osnovni principi na kojima zasnivate uspešno rukovođenjeNovosadskom toplanom“?

– Za mene su ključni ekonomično poslovanje i pravilno postavljanje prioriteta. Svestan sam činjenice da „Toplana“ postoji i radi u službi Novosađana, a ne obrnuto, i siguran sam da sugrađani to osećaju, pogotovo tokom grejne sezone.

„Toplana“ je, posle niz godina nestabilnog poslovanja, prerasla u preduzeće koje posluje stabilno i uliva poverenje korisnicima usluga i Gradu, kao osnivaču. Biću slobodan da kažem da možemo služiti za primer koliko mnogo se može postići, kada su motivi i ciljevi iskreni i ispravni. U budućnosti težim tome da prevaziđemo sopstvena očekivanja i da, kada se budemo sledeći put sreli, o nama govore neki novi i veći rezultati.

Aleksandra Brzak

 

Piše:
Pošaljite komentar