Vrbašani odbijaju da plate previsoke račune
VRBAS: Stanari Bloka Save Kovačevića u Vrbasu odbili su da plate račune za grejanje koje im je za prva tri meseca ove godine dostavilo JKP „Standard”.
Oni tvrde da su platili više nego što je trebalo, međutim, stigle su im opomene pred isključenje za sledeću grejnu sezonu. Stanari traže da raskinu ugovor sa opštinskom komunalnom firmom i da pređu na grejanje kod ustanove CFK, koja i dalje naplaćuje grejanje po starom sistemu, a ne varijabilni i fiksni deo.
Građani tvrde da se krši Zakon o energetici, jer ne mogu postojati dva sistema naplate toplotne energije.Milena Đedović u ime ove grupe građana kaže da JKP „Standard”, od kako se prešlo na obračun fiksnog i varijabilnog dela, naplaćuje toplotnu energiju po daleko višoj ceni, tako da se od njih očekuje da plate i do 35 dinara više po kvadratu nego ranije. Građani su tražili korekciju računa za prošlu sezonu i raskid ugovora za iduću, međutim, odgovor nisu dobili.
- Cena mazuta je u drastičnom padu i Zakon kaže, pa i logika, kada cena mazuta padne za pet odsto mora biti smanjen i račun. Međutim, slučaj je upravo suprotan - kaže Milena Đedović i dodaje da i ona i njene komšije smatraju da su u pretplati zbog prethodnih visokih računa, te zato odbijaju da plate. Prema njenim rečima, građani su slali dopise „Standardu” i nikada nisu dobili odgovor, te su zato odlučili da se obrate nadležnim državnim organima, inspekciji i ombudsmanu.
Iz Ministarstva rudarstva i energetike stigao im je odgovor da se njihov zahtev razmatra, dok je tržišni inspektor iz Ministarstva turizma, trgovine i telekomunikacija početkom juna uložio zahtev za pokretanje prekršajnog postupka protiv pravnog i odgovornog lica, a po zahtevu stanara Bloka Save Kovačevića 99. U obrazloženju piše da nije formirano savetodavno telo, te je izvršena povreda čl. 83 st. 4 Zakona o zaštiti potrošača.
U odgovoru pokrajinskog ombudsmana Aniko Muškinje Hajnrih skupštini stanara Blok Save Kovačevića 97, 99, 101 i 103 od marta ove godine piše da potrošač ima pravo da bude obavešten pre izmena cena, te ima pravo da raskine ugovor, jer uskraćivanje ovih prava potrošaču propisano je kao prekršaj pa će se pravno lice kazniti ako ne obaveštava potrošača o promenama cena i ako ne dozvoljava potrošaču da raskine ugovor o pružanju usluga od opšteg ekonomskog interesa.
Direktor JKP „Standard” Vrbas Dragan Mihajlović kaže za „Dnevnik” da ovo komunalno preduzeće odgovara na svaki dopis i primedbu, i ukoliko je potrebno istog momenta izlazi na teren, a da su njihove cene u odnosu na druge toplane u Srbiji najniže.
- Građani još nisu videli pozitivan efekat novog sistema računanja utroška energije kroz fiksni i varijabilni deo, a istina je da su računi manji za pet do deset odsto u odnosu na prethodnu godinu - kaže Mihajlović i dodaje da je njihova firma od 1. februara ove godine i snizila cene, a da ih novi Zakon o energetici obavezuje da varijabilni deo računaju po utrošku. Prema njegovim rečima, ne može se kratkoročno gledati kretanje cene energenta, već ponderisana cena, koja onda ide pred Nadzorni odbor.
-Ako je jedan dan cena mazuta manja, ne možemo odmah snižavati cene, već se gleda neki prosek- kaže Mihajlović. On potvrđuje da kod nekih zgrada zaista postoji veća potrošnja, i kako obrazlaže problem postoji kod starih zgrada, ali i kod novih sa lošom termoizolacijom i drvenarijom.
-Zato je obavezno da sve zgrade oforme skupštine stanara i registruju se kod APR-a, kao bi predsednici skupština mogli da rešavaju probleme energetske efikasnosti - kaže Mihajlović.
Maša Stakić
Nema izbora
Kako u Vrbasu postoje dve firme koje snabdevaju građane toplotnom energijom, stanari su se nadali da će moći da se „presele” od „Standarda“ među potrošače koje greje lokalna ustanova za fizičku kulturu CFK u kulturu”, koja i dalje obračunava grejanje samo po kvadratu, a ne po utrošku, kako nalaže novi Zakon o energetici. Direktor Dragan Mihajlović kaže da će kroz godinu dana JKP „Standard” svakako preuzeti „CFK”, te tako građani koji žele da raskinu ugovore sa „Standardom” zapravo i nemaju izbora.