Mirović: Ustav i Statut APV naše su međe i okviri
Nakon aprilskih izbora u Vojvodini došlo je do promene stranaka na vlasti i promene politike, koju je 16 godina vodila Demokratska stranka sa koalicionim partnerima.
Promene će biti jasno uočljive kroz vojvođanski budžet, realizacije krupnih projekata i saradnju sa Vladom Srbije, kako je to naveo novoizabrani predsednik Pokrajinske vlade Igor Mirović iz pobedničke Srpske napredne stranke.
– Od mene nemojte očekivati da na bilo koji način zagovaram politiku onih koji su izbore izgubili. Nismo dobili podršku za politiku sukobljavanja – kaže Mirović u intervju za „Dnevnik“.
* Kako su prošli prvi radni dani u Pokrajinskoj vladi?
– Prve radne dane smo proveli u donošenju odluka. Pre svega smo pripremili čitav niz kadrovskih promena i nakon toga održali dve sednice Pokrajinske vlade. Imenovali smo nekoliko saradnika zaduženih za informisanje i sistem organizacije u zajedničkim službama, kao i novog sekretara Pokrajinske vlade. Već prvog dana smo analizirali sve ono što su činili naši prethodnici, posebno u poslednjih šest meseci imajući u vidu činjenicu da se priprema izveštaj o realizaciji budžeta za prvih šest meseci 2016, posebno s aspekta trošenja sredstava nakon izbora. I toga je bilo u značajnoj meri u periodu tehničkog mandata Pokrajinske vlade. Smatram da je to neprofesionalno i nekorektno ponašanje, pa smo prvi dan proveli u analizi i doneli određene zaključke. Mislim da ćemo do kraja oktobra pripremiti novu organizaciju administracije i time se pripremiti za primenu načela nove politike u Vojvodini.
* Možete li i konkretnije da kažete o trošenju para posle izbora?
– Imaćemo potpunu informaciju do 10. jula i o tome obavestiti javnost. Zatražio sam od svih sekretarijata precizan i detaljan izveštaj o stanju u njihovim resorima, posebno u delu započetih poslova i realizacije projekata. Karakterističan primer je taj da je 120 miliona dinara potrošeno odlukama Pokrajinske vlade u tehničkom mandatu iz dela sredstava potrebnih za rad Pokrajinske izborne komisije. Možda se ne može osporiti legalitet celog tog procesa, ali se može osporiti suština, a to je da su sredstva morala da budu usmerena prema onim korisnicima, kojima su zaista potrebna, a ne prema prioritetima koja su navedena u odluci o raspoređivanju sredstava. Zaključili smo da su i nakon izbornog poraza usmeravali novac prema partijsko-birokratskim aršinima, bez bilo kakvog pravila.
* Na šta je novac potrošen?
– Na razne projekte, na ono što nije hitno. Postoji desetak urgentnih potreba u Vojvodini. Moram da vas podsetim da je „Kamenica dva” otvorena samo za potrebe predizborne kampanje i to nekoliko dana pred glasanje 24. aprila. Potrebno je da se do kraja nabavi kompletna oprema za „Kamenicu dva” i da se ona, što pre, pusti u funkciju.
* Zar ona nije bila nabavljena?
– Oprema nije nabavljena, nabavka je i dalje u toku. „Kamenica dva” je otvorena da bi političke stranke, koje su danas u opoziciji, imale predizbornu promociju. U tom objektu nema zdravstvenog osoblja, pacijenata i opreme. U toj situaciji – kad opreme nema – neko donosi odluku da 120 miliona dinara potroši na nešto što nije prioritet, a takvih primera ima još. Zbog toga je i doneta odluka da se napravi kompletna analiza kako bi sredstva, koja služe građanima Vojvodine, u budućnosti u najvećoj mogućoj meri, bila usmerena upravo tamo gde su najpotrebnija radi rešavanja životnih pitanja.
* Opozicija smatra da ste prilikom predstavljanja elemenata programa Pokrajinske vlade ukazali na prave probleme i opozicija je nagovestila da će dobre odluke i podržati, ali je ocenila da je vaš program preambiciozan?
– Program nije preambiciozan, nego su potrebe Vojvodine velike. Prva potreba je da budemo organizovaniji, da delujemo zajednički, koordinisano, da poštujemo prioritete i da prioriteti imaju zaista razvojni karakter. Kad se tako postavi ceo sistem – a mi se borimo da ga postavimo na taj način – onda se vidi da zapravo program i nije tako ambiciozan. Do sada smo koristili samo jedan deo mehanizama za ukupan ekonomski razvoj Vojvodine. Čitav koncept se do sada zasnivao na tome da li ćemo imati nešto manje, ili nešto više, od sedam procenata sredstava u pokrajinskom budžetu u odnosu na budžet Republike, a niko nije odgovorio kako se taj novac troši i gde su ekonomski prioriteti za celokupan društveni razvoj Pokrajine. U programskom govoru, na sednici Skupštine Vojvodine, ukazao sam na važne prioritete i usmerio pažnju poslanika i javnosti na mogućnost da zajedničkim naporima dođemo i do velikih rezultata. Uostalom, ako nemamo velike ambicije i nemamo konkretne programe, do velikih dela i ne možemo doći.
* Hoćete li imati podršku u realizaciji programa?
– Postavlja se pitanje da li želimo da budemo puki politički delatnici koji samo uživaju privilegije koje nosi javni posao ili želimo da uradimo nešto konkretno, nešto veliko u čemu moramo svi na neki način da učestvujemo. I pozicija i opozicija, i Republika i Pokrajina, gradovi i opštine, preduzeća i ustanove, domaće i strane kompanije... Mislim da novi koncept nailazi na podršku najšire javnosti i ona će nam biti i najdragocenija. Siguran sam da je moguće usmeriti energiju svih prema određenim prioritetima. Zato i mislim da program nije ambiciozan, nego je realan. Uveren sam da smo potpuno sposobni da potencijale Vojvodine usmerimo prema njenim stvarnim potrebama – prema novom upravljačkom konceptu. Ako to uspemo, ako promenimo dosadašnje elemente organizacije, uspeh će biti sam po sebi jasan i vidljiv.
* Kad možemo da očekujemo zakone o finansiranju i nadležnostima Vojvodine, čije je pojedine delove osporio Ustavni sud?
– Ustav Republike Srbije i Statut AP Vojvodine su naše međe i okviri u kojima se krećemo. Dijalog o novim zakonima je neophodan. Na sednici pokrajinskog parlamenta govorio sam o potrebi da se taj dijalog otvori. Narodna skupština Republike Srbije donosi zakone. Političke stranke, koje imaju poslanike u pokrajinskom parlamentu, imaju ih i u Narodnoj skupštini. Mi ćemo dijalog podržati i učestvovaćemo u njemu, ali Narodna skupština je ta koja treba da proceni vreme i okvir dijaloga. Pre svega, kad je reč o Zakonu o finansiranju jer model o kojem sam govorio mora u sebi da sadrži i predvidive okvire u delu finansiranja AP Vojvodine. Zato je nezahvalno govoriti o rokovima, ali je nesporno da bi ovaj proces doprineo bržem ekonomskom razvoju pokrajine... Mi ćemo u tom procesu biti jedna vrsta ugaonog stuba, ali nikada i ni na koji način ne želimo i nećemo da načnemo ustavne principe na kojima počiva naša država. Od mene nemojte očekivati da na bilo koji način zagovaram politiku onih koji su izbore izgubili. Nismo dobili podršku za politiku sukobljavanja.
* Odgovornost za razvoj Vojvodine pripada Pokrajinskoj vladi?
– Ne pripada samo njoj nego i Vladi Srbije i svima – preduzećima, pojedincima, kao i onima koji mogu da daju svoj doprinos razvoju znanjem i poslovnim kontaktima. U tom smislu želim da to svi i delimo. Posle šesnaest godina imamo veliku priliku da se okupimo oko novog programa razvoja Vojvodine i smatram da ovu priliku niko ne sme da propusti i da svi imaju neku vrstu obaveze da u ovom važnom poslu učestvuju.
* Na koji način može da utiče na efikasniji rad Pokrajinske vlade dobra saradnja sa Republičkom vladom?
– Pre svega to je ključ za ukupnu političku stabilnost u našoj državi. To je ključ za brži ekonomski razvoj Pokrajine. Stvarati od Vojvodine izolovano ostrvo je nešto sasvim pogrešno. Vojvodina treba da bude otvorena kao deo Srbije sa najviše potencijala pre svega za ulaganje i promovisanje velikih investicija od strane Vlade Republike Srbije. Najveći broj investitora kada dolazi u našu državu, obraća se ministarstvima, nadležnim državnim agencijama, kompanijama koje imaju sedište u Beogradu. Zar ima nešto neprirodno u tome da ćemo u saradnji s onima koji te informacije imaju tražiti i kordinisati usmeravanje određenih investicionih ulaganja i potencijala u AP Vojvodinu. Zajednički ćemo graditi Srbiju – zemlju reda, dobre organizacije, gotovo svakog dana vidljivih novih pogona, novih fabrika i novih uspeha. U tom kontekstu mi nemamo pravo da ni na koji drugi način definišemo svoje prioritete, nego samo kroz saradnju i zajednički rad sa Republičkom Vladom.
Neko bi mogao da pomisli da to sada činimo iz nekog idolopoklonstva ili da to činim zbog toga što je tako Aleksandar Vučić naložio. Ja to činim, mi to činimo, zbog toga što vidimo da Vojvodina u tome ima šansu i što vidimo uspehe Vlade Republike Srbije i što deo tog uspeha, deo potencijala i deo informacija želimo da vidimo i kroz dodatne, nove i kvalitetnije sadržaje u svim oblastima u Vojvodini. To je suština. Zato nova politika zapravo u osnovi ima očuvanje političke stabilnosti, zajednički rad, više investiranje, više novih zaposlenih u svim opštinama i gradovima u Vojvodini. Naša politika je dobila podršku više od 50 odsto građana koji su izašli na izbore. Bez njihove volje ne možemo je menjati.
Eržebet Marjanov
Biće značajnih iskoraka u socijalnoj politici
* Formiran je sekretarijat za socijalnu politiku. Da li imate podatke o broju socijalno ugroženih u Vojvodini?
– Mnoge društvene grupe, mnogi korisnici socijalne pomoći, mnoge kategorije naših građana traže pomoć. Mi smo dužni da odgovorimo na te zahteve. Već u rebalansu budžeta za 2016. godinu – odluka o rebalansu će biti doneta krajem septembra – posebno ćemo definisati nove programe u toj oblasti. Zbog toga sam i predložio formiranje posebnog sekretarijata za socijalna pitanja, demografski razvoj i ravnopravnost polova. Danas sam u razgovoru sa pokrajinskim sekretarom Predragom Vuletićem definisao i određene prioritete i predložio nove saradnike za taj sekretarijat. Ideja je da u oblasti socijalne zaštite proširimo mrežu i osavremenimo programe kojima će se baviti pokrajinski sekretarijat. Želimo da prepoznamo sve probleme u ovoj oblasti, da uspostavimo potpunu koordinaciju sa centrima za socijalni rad gradova i opština u Vojvodini. U svim segmentima socijalne zaštite želim odgovor na pitanje šta se može učiniti i koliko je sredstava potrebno za dodatnu podršku svim socijalno ugroženim grupama. Mislim da ćemo na taj način, u ovoj važnoj oblasti, napraviti jedan značajan iskorak.
Vojvodina će dobiti Razvojnu agenciju
* Najavili ste da će promena politike u Vojvodini biti uočljiva i kroz budžet. Kako?
– Već u pripremi rebalansa budžeta za 2016, a posebno u pripremi budžeta za 2017, utvrdili smo nove prioritete koji će odslikavati politiku nove Pokrajinske vlade. Imaćemo i određene organizacione promene. Već sam dao nalog da se pripremi osnivanje Razvojne agencije Vojvodine. Ona treba da sublimira u sebi više postojećih agencija, fondova i drugih organizacionih struktura postojećih sekretarijata sa ciljem da na jednom mestu – a to će se videti već u budžetu za 2017. godinu – imamo koordinisan pristup identifikaciji onog što nudimo investitorima i informacijama koje do njih treba da dođu, i podsticajima koje oni treba da dobiju u zajedničkoj koordinaciji sa lokalnim samoupravama i određenim razvojnim sektorima na nivou Republike. Drugi pravac biće u delu socijalne zaštite i demografskog razvoja. Treći važan pravac će biti u oblasti nove zdarvstvene politike. U sekretarijatu za obrazovanje, propise, upravu i nacionalne manjine i sekretarijatu za sport i omladinu će se pripremiti višegodišnji investicioni planovi. U obrazovanju kada je reč o adaptaciji osnovnih i srednjih škola i učeničkih domova, a u delu sporta i omladine kada je reč o pripremi investicija za održavanje i izgradnju novih sportskih terena i objekata. Osnova za celokupno delovanje su kriterijumi.