Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Starenje ili strah od smrti

21.03.2016. 19:27 13:33
Piše:

„Strah od umiranja“, novi roman čuvene američke književnice Erike Džong je originalna, suptilna i duhovita priča o stvarnom životu i svim njegovim lepim i ružnim trenucima. Četiri decenije ranije,

 Erika Džong je romanom „Strah od letenja“ izazvala revoluciju u načinu na koji posmatramo ljubav, brak i muško-ženske odnose. Njovi roman, prepun britkog humora, jednostavnih mudrosti i prepoznatljive iskrenosti, potresa književnu pozornicu gotovo istom snagom…

Vanesa Vonderman, junakinja romana „Strah od umiranja“, ostavila je za sobom bezbrižne mladalačke godine i glamuroznu glumačku karijeru. Sada brine o roditeljima koji su ostarili, prati trudnu kćerku na lekarske preglede i sedi uz bolesničku postelju petnaest godina starijeg supruga. Ne deluje da svakodnevica u budućnosti nosi previše uzbuđenja, sve dok se Vanesa sama ne potrudi da je začini: njena najbolja drugarica možda je otkrila put do novog izvora mladosti... Roman „Strah od umiranja“ objavila je izdavačka kuća „Vulkan“ u prevodu Branislave Maoduš.



- Bilo mi je potrebno skoro deset godina da napišem „Strah od umiranja“. U to vreme moj muž je imao aneurizmu i potom je usledilo razdoblje njegovog oporavka, moj otac je umro, moja je majka umrla, moj pas je umro, a moja kćerka je dobila troje dece. Bio je to period učenja, rasta, razumevanja i prihvatanja, iako je to bio lični izazov: mislim da je ta borba prošla i kroz roman.



Da li ste planirali da „Strah od umiranja“ bude nastavak „Straha od letenja“  i da glavna junakinja opet bude Isadora Ving? 



- Isadora Ving igra ulogu Cvrčka Cvrče protagonistkinje romana, Vanese Vonderman. To nije nastavak „Straha od letenja“. Mislila sam da bi mi čitaoci bili zahvalni za još jedan tračak Isadore. „Strah od letenja“ je sada star skoro 43 godina i zabavno je pokazati Isadoru kao duhovit, ali mudriji pandan nje mlađe. U ovom romanu ona zna šta radi i šta ne želi.

Starenje i umiranje su deo prirodnog procesa. I Gilgameš je pokušao da pronađe lek od smrti. Kako najbezbolnije preživeti ove pojave?  

- Ono što sam pokušala da istaknem u „Strahu od umiranja“ je da iako ćemo svi umreti jednog dana, starenje ne mora da bude sinonim za smrt. Kada se oslobodimo i dozvolimo sebi da živimo u svakom trenutku to je pun potencijal, umesto brige o svim zamkama starosti – kada shvatimo da to neće uvek biti tu – tada ćemo  preživeti taj fenomen i tu mudrost igra svoju ulogu. Život je prekratak da bi se zadržavali na borama ili tabu temama. Uradite ono što možete, tako da ne morate žaliti zbog propuštenih prilika.

„Strah od umiranja“ je ponajviše knjiga za žene i o ženama. Ali, šta iz ove knjige mogu naučiti muškarci?

- Imala sam brojne odgovore i od muškaraca i od žena koji se odnose na „Strah od umiranja“. Većina ljudi se može povezati sa starenjem i umiranjem roditelja, brigom o supružniku ili voljenoj osobi koja je u bolnici, gubitkom ljubimca, traženjem seksualnog zadovoljstva i prihvatanjem nove generacije sa bebama. Ne mislim da je rod specifičan.



Mislim da je jedina stvar koja se može razlikovati među polovima u vezi sa starenjem ta da društvo izgleda otežava ženama da stare. Pogledajte industriju zabave i videćete kako postoji malo mogućnosti za starije žene u odnosu na starije muškarce. Sedokosi ljudi poput Džordža Klunija i dalje krase naslovnice magazina i izgledaju seksi - zašto ne viđamo da se sedokosim ženama pruža isti nivo prihvatanja? Izgleda da su za društvo starije žene nepoželjne, osim ako su u ulozi baka – da prave kolače i nose široke kućne haljine. Nadam se da se to menja. Baka i dalje može biti i osećati se seksi.

Šta je feminizam doneo vašoj generaciji a šta današnjim ženama?  

- Potpuno je apsurdno da bi pola ljudske rase trebalo biti u nemogućnosti da u potpunosti učestvuje u našem društvu. Moramo to promeniti i tek smo na početku.

„Strah od letenja“ vam je doneo planetarnu popularnost. Kako ste vi to lično doživeli? Je li to dobro za jednog pisca i to na početku karijere?  

- To je istovremeno i blagoslov i prokletstvo. Ona podiže očekivanja vrlo visoko za narednu knjige koju pišete, ali takođe vam daje čitalačku publiku. 

Vujica Ognjenović

Foto: Mary Ann Halpin

Fenomen „Letenja“



Književnu karijeru Erika Džong (rođena Man, Džong je prezime njenog trećeg muža sa kojim ima kćerku Moli Džong Fast, takođe poznatu spisateljicu) započela je kao pesnikinja, objavivši početkom sedamdesetih dve zbirke poezije, „Voće i povrće“ i „Pola života“. Sledi roman prvenac „Strah od letenja“. Prognoze urednika ovog romana Arona Ašera, koji je ujedno bio urednik Solu Belouu, Filipu Rotu i Arturu Mileru, nisu bile preterano optimistične. Očekivao je da će se „Strah od letenja“ prodati u oko 3.000 primeraka. 



Umesto toga, roman o mladoj pesnikinji koja putuje u Beč sa mužem i pokušava da živi izvan svojih fantazija, postao je hit i kulturni fenomen. Džon Apdajk ga je poredio sa “Lovcem u žitu”, a Henri Miler ga je pohvalio kao revolucionarno književno dostignuće. Knjiga je prevedena na 40 jezika i stekla kultni status u drugom talasu feministkinja.

 

Autor:
Pošaljite komentar