Čarolija bez čarobnog praha
Ono što je pre nekoliko godina stiglo beogradska, sada će stići i novosadska pozorišta, to da igraju samo već postojeći repertoar, u granicama svoje kuće. Na novogodišnjoj konferenciji za novinare
u Srpskom narodnom pozorištu, ovo je bila najveća tema - neizvesnost u pogledu finansiranja novih predstava i u pogledu mogućnosti gostovanja, što su dve od osnovnih delatnosti pozorišnih kuća.
- U problemima kakvi su loš zakon, nedefinisane nadležnosti, pare su najmanji problem, ali štednja u oblasti kulture koja se dodatno marginalizuje u vladajućem estradnom diskursu, dodatno će narušiti naš identitet - zaključak je Aleksandra Milosavljevića, upravnika Srpskog narodnog pozorišta. - Mi ne možemo da budemo komercijalno pozorište zato što u kontinuitetu radimo od 1861. sa umetničkom misijom da budemo temelj nacionalnog identiteta.
O tome kako i pored sveopšte banalizacije Srpsko narodno pozorište zna biti u žiži šire javnosti, svedočiće dokumentarni film “Maestro” o Juriju LJvoviču Rakitinu, koji je na programu 8. januara. Reč je o dokumetarcu Boška Milosavljevića o poznatom ruskom reditelju koji je kao neposredni saradnik i savremenik Stanislavskog, značajno osavremenio izvođačku praksu u srpskom pozorištu između dva svetska rata.
Milosavljević je pozvao publiku da čita našu prvu pozorišnu enciklopediju, enciklopediju Srpskog narodnog pozorišta, koja se kao i druga izdanja zbog krize iz štampe preselila na internet.
Potvrđujući da planova ima i bez izvenosti da li će se ostvariti, direktorka Opere SNP Ira Prodanov Krajišnik čestitkom za Novu godinu nagovestila je pozorišne čarolije: “Čarobnu frulu” za decu i “Čarobnog strelca” za nešto starije. Ona se osvrnula i na proteklu polusezonu, u kojoj je zabeležena neobično atraktivna premijera “Omnibus opere”, koja je pozivom na festival u Budimpeštu napravila još veći iskorak. U cilju obnove publike i dodatne popularizacije operske umetnosti, Ira Prodanov Krajišnik je za 13. januar najavila novogodišnji gala koncert solista, hora i orkestra “Kad je opera srela film”.
Direktor Baleta SNP Vladimir Logunov rekao je da se trenutno traže novi, mlađi baletski igrači koji bi održali visok tehnički i umetnički nivo igre, a da se s proleća mogu očekivati i novi naslovi, kako oni koji bi privukli najmlađe (“Ko je najjači na svetu”), tako i oni već poznati (“Ana Karenjina”, “1001 noć”). Logunov je posebno istakao i važnost kontinuiranog rada Foruma za novi ples, koji predstavom “Balerine” beleži čak i komercijalni uspeh.
Direktor Drame SNP Aleksandar Gajin na prvom mestu je istakao rad Nikole Zavišića na Šekspirovom “Hamletu”, kog SNP nije imalo na repertoaru već pola veka. Formiran je i tim za realizaciju ansambl predstave “Na Drini ćuprija”, koju po čuvenom Andrićevom romanu režira Kokan Mladenović.
I. Burić
Gluma i porodica
Odmah nakon novogodišnje konferencije za novinare, u Srpskom narodnom pozorištu otvorena je izložba “Glumačka porodica Dušanović” Biljane Niškanović, u produkciji Pozorišnog muzeja Vojvodine. O značaju porodice za glumu i glume za društvo, postavci koju krase ne samo dokumenti nego i crteži, na otvaranju su govorili autorka i dr Zoran T. Jovanović.