„Severtrans“ da opstane
SOMBOR: Očigledno podržavajući zahteve zaposlenih, u pokušaju spasavanja jednog od najvećih srpskih autoprevoznika, somborskog „Severtransa“ a.d. uključili su se i ovdašnji političari,
predstavnici vladajućih stranaka. Za problem preduzeća u kome u ovom momentu država drži paket od 53 odsto akcija, resorno Ministarstvo privrede i finansija, pod čijim će direktnim nadzorom, od Nove godine, biti i proces privatizacije, pokušao je svojim poslaničkim pitanjem u Narodnoj skupštini da zainteresuje Žika Gojković, inače potpredsednik SPO.
Gojković je objasnio kako je Privredni sud u Somboru odbio da prihvati unapred pripremljen plan reorganizacije prema kojem je dogovoren otpis dela kamate na dugovanja prema najvećim poveriocima. Ovaj predlog je podržalo 80 odsto poverilaca, među kojima su NIS, „Naftagas”, „NLB lizing”, „Porše lizing” i drugi. Drugim rečima, poverioci su se složili da prihvate naplatu svega 60 odsto potraživanja, dok bi zateznu kamatu i 40 odsto potraživanja otpisali, ali sud to nije prihvatio.
- S dugovanjima Severtransa od 740 miliona dinara, 250 miliona bi država po Zakonu o konverziji duga pretvorila u akcije, odnosno, u vlasništvo kapitala, te povećala udeo sa 53 dosadašnjih na 80 odsto - pojasnio je Gojković i dodao da se to trebalo dogoditi na prvom sastanku Vlade.
Predstavnici „Severtransa” pregovaraju u Ministarstvu finansija I iznose stav da postupajući sudija Privrednog suda u Somboru, očigledno ne razume probleme u kojima se nalaze Somborci i preduzeće „Severtrans” pa zato odbija ovaj predlog, i ne uzima u razmatranje zahtev za produženje roka od 30 dana u cilju obezbeđivanja zaključka Vlade o konverziji duga u kapital.
- Sam predlog o konverziji duga i celokupan predlog iznet od strane radnika, bio je predmet revizije za koji je dato pozitivno mišljenje u Vladi Srbije. Takođe je indikativna činjenica da se u drugim opštinama prethodni stečajni postupak otvara u roku od tri dana, kako bi se preduzeću omogućio nesmetan rad, kao i eventualne ispravke, a to u Somboru nije slučaj - upozorio je resorno ministarstvo poslanik Gojković.
- Neprihvatanje ovog predloga znači da će svi zaposleni u „Severtransu” biti proglašeni tehnološkim viškom, što će opteretiti buyet Srbije, jer su u njemu predviđena sredstva za otpremnine. Novac za otpremnine bi trebalo da bude uplaćen do 25. decembra, posle čega bi bio proglašen stečaj.U tom preduzeću prosek je 40 godina, i ti ljudi se pribojavaju da će neko od njih napraviti socijalne slučajeve, istakao je Gojković, pozivajući Ministarstvo privrede i finansija da zaštiti više od 160 zaposlenih u ovom preduzeću.
Samo dva dana kasnije oglasio se i prvi čovek somborske lokalne vlasti, gradonačelnik Saša Todorović upozoravajući da budućnost preduzeća „Severtrans“ a.d. ne brine samo zaposlene u njemu, već i lokalnu samoupravu, ali i izražavajući optimizam u pogledu daljeg funkcionisanja somborskog autobuskog prevoznika.
- Aktuelna dešavanja u „Severtransu“ brinu kako Gradsku upravu, tako i zaposlene u ovom preduzeću, ali i državu. Ne ćutimo, otvorili smo ovo pitanje i u dnevnoj smo komunikaciji sa Ministarstvom privrede, odnosno državnim sekretarom koji je zadužen za nekoliko preduzeća u restrukturiranju. Dešavanja oko „Severtransa“ imaju dvojak aspekt. Prvi je pozitivan, a to je da je menayment u skladu sa Unapred pripremljenim planom reorganizacije (UPPR ) uspeo da postigne dogovor sa poveriocima i smanji dugovanja.
Dogovoreno je da poverioci oproste 40 odsto dugovanja „Severtransu“, a da 60 odsto dugovanja naplate. Ovakav dogovor potvrđuje da poverioci u „Severtransu“ vide potencijal i shvataju koliko je značajan za lokalnu samoupravu i čitavu državu. Sa druge strane, Privredni sud u Somboru je vratio na doradu 13 tačaka UPPR-a, što ne ide u prilog svim ovim naporima – objasnio je gradonačelnik Sombora Saša Todorović i naveo da nema običaj da kritikuje sudstvo, ali je interesantno da „sudiju interesuje zašto su se poverioci odrekli svojih potraživanja, što prevazilazi njegova ovlašćenja.“
Gradonačelnik Todorović još navodi da je menayment „Severtransa“ tražio odlaganje stečajnog postupka, a Ministarstvo privrede je napravilo predlog prema Vladi Republike Srbije.
- Resorno Ministarstvo je uvažilo naše argumente da je to preduzeće koje ima potencijal, a u kakvom obliku će se pojaviti posle ovog procesa, su teme za pregovore sa Vladom. Državni kapital je 53 odsto, a ukoliko se i dug pretvori u državni kapital, on će iznositi 80 odsto ukupnog kapitala „Severtransa“. Želimo da državu zainteresujemo da „Severtrans“ zadrži kao javno preduzeće, jer ima potencijal, a posebno su značajne linije prema inostranstvu.
M. Miljenović
Nastao bi kolaps
- Za nas je „Severtrans“ značajan, kako zbog zaposlenih u preduzeću, tako i zbog toga što sufinansiramo putovanje đaka putnika i nastao bi kolaps kada bi izostao prevoz učenika u školu. Kolaps bi nastao i kod privrednih subjekata čiji radnici koriste usluge „Severtransa“ kod dolaska na posao - kazao je gradonačelnik Sombora Saša Todorović.