Sve bliže luka vredna 32 miliona evra
APATIN: Studiju opravdanosti izgradnje luke u Apatinu predstavili su profesori sa Saobraćajnog fakulteta iz Beograda, odseka za železnički saobraćaj i transport, u prisustvu predsednika
opštine Apatin dr Živorada Smiljanića, direktora Agencije za upravljanje lukama Vuka Perovića i direktora Uprave za slobodne zone Srbije Milana Ristića.
Projektom je predviđena izgradnja jednog od tri tipa luke, prvog sa pravolinijskom operativnom obalom, drugog koji prati liniju postojeće obale i trećeg, bazenskog tipa luke sa predlogom izgradnje lučke akvatorije u obliku pravougaonog bazena.U svakoj od tri varijante prostornih i tehničkih rešenja predviđeno je sedam pristaništa za specijalizovane lučke terminale čija je tehnička proizvodnost spone brod - operativna obala Luke projektovana na 1. 800 000 tona godišnje.
Prvi terminal, namenjen za utovar i istovar tečnih tereta je zamišljen kao kosi kejski zid, ponton vođen šipovima (dolfinima) sa pristupnim mostom i sistemom zaštite od širenja izlivenog goriva sa dva rezervoara zapremine od 6.000 kubnih metara, za potrebe skladištenja nafte i naftnih derivata, odnosno evrodizela i bezolovnog goriva. Drugi terminal, predviđen za utovar i istovar žitarica, imaće zatvoreno skladište za žitarice ukupne količine 20.000 tona.
Tehničko-tehnološkim rešenjem generalnog projekta predviđena je izgradnja terminala za rasute terete i skladišni prostor od 10.000 kvadrata, zatim, terminal za generalne terete, odnosno pretovar kontejnera i skladišta od 5.000 kvadratnih metara, pa terminali za kontejnere, privez lučke flote i takozvani Ro-Ro terminal opremljen dizalicama i pripadajućim natkrivenim i otvorenim skladišnim prostorima.
Po rečima stručnjaka, s obzirom na veličinu objekta, projektovanje i izgradnja luke potrajaće godinama. Razvoj luke je potrebno planirati korak po korak, kako bi se omogućila provera prognoziranih robnih tokova, kao i prilagođavanje realnim podacima. Formiranje nove luke treba započeti izgradnjom na otvorenoj obali, sa idejom da pojedina rešenja nisu i konačna, uz mogućnost da se tokom vremena prilagode konačnom rešenju bez većih dodatnih ulaganja.
U prvoj fazi koja će trajati od jedne do tri godine obavljaće se izrada projektno-tehničke dokumentacije, operativne obale i luke, kontejnerskog terminala, terminala za žitarice i rasute terete, zatvorenih i otvorenih skladišta, dok će u drugoj fazi biti potrebno dve godine za izgradnju kosog kejskog zida, terminala za tečne terete, Ro-Ro terminala i nabavka i montaža mosne dizalice.Ukupna vrednost investicije prelazi 32 miliona evra
Ova studija će biti prosleđena revizornoj komisiji čiji će izveštaj uz „Prethodnu studiju opravdanosti” sa informacijom o lokaciji koju je izdao Pokrajinski sekretarijat biti predata Agenciji za upravljanje lukama. Nakon toga će Agencija utvrditi predlog uredbe o lučkom području koju će proslediti Vladi Republike Srbije na usvajanje. Tek nakon donošenja rešenja o lučkom području Apatina, ispunjeni su svi uslovi i Agencija za luke može raspisati javni poziv budućim investitorima , odnosno operaterima koji imaju želju da investiraju.
J. Prelčec