ПОЛОВНИ АУТОМОБИЛИ И ДАЉЕ ДРЖЕ ЦЕНУ Ево како ће најављене субвенције за замену возила утицати на тржиште
Тренд раста цена половњака на нашем тржишту у наредним месецима се, највероватније, неће зауставити, али ће значајно успорити у односу на прошлу годину.
Половна возила су од почетка године већ мало поскупела због веће тражње.
- Неће бити пада цена, велика је потражња, јер су нова возила све скупља - каже Петар Живковић, генерални секретар Асоцијације аутомобилских новинара Србије.
- До краја 2024. половњаци ће поскупети максимално око 10 процената.
Према анализи коју је урадио сајт "Половни аутомобили", просечне цене половњака у Србији су лане скочиле 19 процената у односу на 2022. Главни разлози за то су глобална нестабилност, раст инфлације у европским државама из којих увозимо аутомобиле, а утицао је и "домаћи" фактор - повећани трошкови увоза коришћених возила.
Говорећи о кретању цена половњака у овој години, Живковић каже да зависи од тога када ће почети замена старих возила за новија, уз субвенцију државе од 2.100 евра, и како ће бити организована.
- Сви ишчекују да крене замена, и трговци и возачи који се све више распитују на плацевима и калкулишу шта им је најисплативије - истиче он - Ако та акција буде трајала неколико година, као што се најављује, то је добар потез који ће утицати на стабилизацију тржишта. Осим тога решићемо се кршева, оних возила која више не могу ни да се поправљају, а опасна су по безбедност и загађују ваздух.
Он оцењује да је добро што је држава, осим старих дизелаша, решила да у ову акцију укључи и старе бензинце и што ће бити омогућена субвенција и за куповину и нових и половних возила.
Утврђивање километраже 30 евра
Приликом куповине половњака, највећи проблем су преваре са враћањем километраже. Дешава да се возила продају са наводно пређених 200.000 километара, а званично су прешла 500.000 или чак 700.000 километара. Сада има начина да купац и то провери.
- Постоје специјализоване фирме које могу тачно да утврде колико је километара прешло возило и та процена кошта 30 евра - каже Петар Живковић.
- Они укуцају број шасије и добију све податке о аутомобилу, од тога када и шта је сервисирано, до тачног броја пређених километара. Оно што је пре важило, да се возилима из Немачке не враћа километража, више није тачно, а вероватно се то код нас намешта.
- То су углавном аутомобили "евро 4" стандарда, а убедљиво најтраженији је "фолксваген", а ту су и "пежо", "рено" - наводи.
- Они који имају могућности и воле престижна возила, највише траже луксузне аутомобиле СУВ, старе четири до пет година. Њихове цене иду и до 50.000 евра, али увозници без проблема продају таква возила.
У Србији још није уведена забрана аутомобила стандарда "евро 3" и "евро 4", иако је најављивано да ће то бити урађено од почетка ове године. Ипак, како Живковић наводи, све је теже на нашем тржишту наћи та возила, јер их у Европи има све мање, па је опао и њихов увоз.
- Изненађујуће је да се људи све више распитују за половне електричне и хибридне аутомобиле - указује Живковић.
- Процењује се да је лане увезено 200 до 300 тих половњака, најчешће марке "тесла".
Попусти на сајму
Добра вест за возаче који планирају да пазаре ново возило је да ће ове године на Сајму аутомобила бити попуста, што није био случај лане. Та манифестација се одржава од 21. до 27. марта у халама Београдског сајма. Већ су сада поједини увозници изашли са сајамским попустима, који се крећу од 3.500 до 6.000 евра, а очекује се да ће се повољнијим понудама придружити и остали. На сајму ће бити много више новитета него прошле године, увозници су боље снабдевени, а осим тога тржиште нових возила се стабилизовало и скраћени су рокови испоруке.